Palmbomen voor de deur! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Palmbomen voor de deur! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Palmbomen voor de deur!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Jannie

24 Juli 2007 | Indonesië, Pangandaran

Gisteren hebben we de hele dag door Bandung gewandeld, langs de spijkerbroekenstraat, grote winkelcentra en het station. Eerlijk gezegd was ik het aan het eind van de dag best wel zat. Ik was moe van de drukte, de kapotte stoep, de blaren op m’n voeten (stomme nieuwe slippers!), de uitlaatgassen en vooral het lawaai. Het verkeer gaat maar door, dag en nacht…

Maar nu zijn we in Pangandaran. Een oase van rust, vergeleken met Jakarta, Lembang en Bandung. Vanaf de veranda van onze kamer, kijk je over de zee. Het dak van palmboombladeren ritselt zachtjes. Overal aan het strand staan palmbomen, en visserbootjes deinen in de verte op de golven. Geen auto’s, geen brommers, geen bussen, alleen het geluid van de zee en de wind die door de palmbomen waait. Heerlijk!

We moesten er wel wat voor over hebben: Om kwart voor zes uit bed, snel ontbijten, douchen en aankleden. Om half 7 stond de taxi klaar en zijn we naar het station gegaan. De trein vertrok om half 8 en vier uur later waren we in Banjar. De trein zag er verouderd uit, grote sterren in de ramen en koud tl-licht. Maar de stoelen zaten heerlijk, en het uitzicht was adembenemend. Sawa’s vol met rijst, eendjes en mensen die er aan het werk waren, bergen, bananenbomen, cassave…

Vanaf Banjar moesten we de laatste 70 km met een busje… Een verschrikkelijk gammel en oud busje. Zonder vering. Zonder airco. Rammelend aan alle kanten. Onderweg kwamen we wel weer leuke dingen tegen: de verhalen over het koloniale verleden konden ons er niet van weerhouden om een halve kilo kruidnagelen te kopen. Er was ook peper en vanille te koop.

Een jaar geleden was hier een kleine tsunami, en dat is nog goed te zien. Huisjes die deels ingestort zijn, nieuw ingeplante boompjes en totaal nieuw opgebouwde hotels. We hebben toegekeken hoe zo’n 15 mensen de visvangst van de dag binnen haalden. Tussen de vissen en kwallen, zat ook een hoop afval… We hebben net heerlijk vis gegeten in het restaurant van het hotel. Morgen gaan we fietsen want het is hier vlak. Op zoek naar cacao, peper en nootmuskaat…!

• 23 Juli 2007 - 14:09

Jeannette:

hallo lieve vier,
    Heerlijk weer om te lezen, tot de volgende belevenissen van jullie!
    Liefs en groet, ook van Andries, Jeannette :-)

• 23 Juli 2007 - 15:10

Betty:

Echt leuk om al jullie belevenissen te lezen! Wat moet dat bijzonder zijn om de mensen te ontmoeten die jullie 15 jaar niet gezien hebben!
    Wij vertrekken deze week naar het hoge noorden, weer heel wat anders! Namens Jeroen wil ik vragen of jullie misschien wat mooie postzegels mee kunnen nemen? Wij wensen jullie nog een hele fijne vakantie en ik ben benieuwd naar al jullie verdere verhalen! Groetjes van Anne, Jeroen, Betty & Gerrit

• 23 Juli 2007 - 17:12

Jolanda:

Hallo luitjes,
    Leuk om te lezen al die verhalen van jullie. Lekker zonnetje zus, heerlijk temperatuurtje zo... En wij? Het miezert en het is grijs. Jullie verhalen verwarmen ons. Ga zo door!!!
    Groetjes van Siem en Jolanda

• 23 Juli 2007 - 18:02

Marga:

Wat ontzettend leuk jullie verhalen te lezen. Hier blijft het maar regenen en jullie vakantieverhalen doen ons ook uitzien naar een zonniger oord. Nog een paar dagen en wij vertrekken naar zuid frankrijk, heerlijk.
    Wat moet het een belevenis zijn voor jou Jannie om terug te zijn in het land waar je 5 jaar hebt gewoond. Geniet maar lekker verder, hartelijke groet uit een nat Nederland, Marga en Ben Verbeek

• 23 Juli 2007 - 19:47

Adri En Henk:

Lieve 4,
    Met veel plezier lezen wij jullie verslagen!
    Wij zoemen met Google Earth in op de plaatsen waar jullie over schrijven en zien zo heel wat van de omgeving. Google Earth geeft ook foto’s.
    Heel veel plezier en lieve groet van uit het regenachtige Holland van
    Adri en Henk

• 25 Juli 2007 - 00:49

Auke En Wilma:

Hallo Lieve Familie,
    Even een levensteken uit Canada . . .
    Leuk om de hoogte van jullie avonturen gehouden te worden. Een fantastische vacantie zou ik zeggen. Wij hebben hier helaas een bar slechte maand, heel nat en tropisch weer met weinig zon. Moeilijk voor tuinieren en natuurlijk van golf komt ook bitter weinig. Gelukkig is the zomer nog lang niet voorbij en zal hopelijk spoedig verbeteren.

Hartelijke groeten uit McLeod Hill
    xoxoxxoox
    Wilma en Auke

• 25 Juli 2007 - 07:40

De Verslootjes:

Het blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, beleven, zien en proeven........... Sommige herinneringen komen naar boven....onze huwelijksreis was een rondreis indonesie. Wij gaan zelf vanmiddag op vakantie, tot erna!!
    liefs van ons 4 tjes.

• 25 Juli 2007 - 20:27

Joyce En Henk:

hallo jullie 4,
    Pangandaran klinkt leuk, wij zijn daar niet geweest, Djakarta wel, en na een paar dagen ben je dat echt helemaal zat.
    Vandaag was het hier prachtig zonnig weer met veel wind, maar tot nu toe is het hier verder een pet zomer. Volgens Erwin Krol (jullie weten wel, die met die handen...) kan het nog weken nat blijven. De schooltuintjes zijn een grote modderpoel. Dus blijf maar lekker daar!
    veel liefs, Henk, Joyce, Bas en Laura

• 26 Juli 2007 - 09:29

Anneke De Weerd:

Hallo allemaal, bedankt Jannie , voorje kaart,brief.Jullie berichten, bij het ontbijt geleverd.zijn gewoon een vervolg op die van Eef. Heerlijk. We hopen straks in jullie voetsporen te treden en net zo te genieten. Groetjes , ook van Humphrie en Eveline.Wij gaan ook naar Pangandaran, er schijnt daar ook een mooie kloof te zijn waar je kan varen.

• 26 Juli 2007 - 11:26

Marlies:

Hey,
    Jullie zijn al gespot in Pagandaran door een vriend van me, ik hoop jullie nog te zien hier in yogja....wij vertrekken maandag ochtend om acht uur. Laat het even weten als het kan, onze tel nummer hier is: +32 81 328 573682
    groetjes

• 27 Juli 2007 - 20:32

Eefke:

Hoi Jannie. Woensdag heb ik koffie gedronken met Adri. Zij vertelde me van jullie belevenissen en mailde mij jullie mailadres en zo volg ik nu ook jullie reis. Geweldig de herkenning voor jou en Jan en de ervaringen voor Aletta en Jelmer. Nog heel veel genieten gewenst.