Belanda's in Yogya - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Belanda's in Yogya - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Belanda's in Yogya

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

04 Augustus 2007 | Indonesië, Batavia

Het was even wennen,Yogyakarta....Overal becaks, overal batik, en ineens liepen we weer tussen de Nederlanders, vooral in jalan Prawirotaman waren bijna alle toeristen Nederlanders. Jelmer's buikloop, (zoals Laura het in een van haar reacties zo mooi omschreef) kwam weer terug, dus in Yogya hebben we het heel rustig aan gedaan. Het hotel (Batik Yogyakarta, voor mensen die een leuk adres in Yogya zoeken) was een soort oase midden in de stad. Kleine huisjes om een zwembad heen gebouwd, door een smal steegje kwam je in de jalan Malioboro,de hoofdstraat van Yogya, waar tientallen becaks klaarstonden om je te brengen waar naar je maar wilde.

Toch moesten we even wennen. We misten Pangandaran een beetje.....Vreemd? Of herkennen andere reizigers dit? Je bent net gewend aan een plaats en moet dan opnieuw de weg weer vinden, niemand kent jou, alles is weer anders,dat is even wennen.

In Yogyakarta hadden we als buren een hele gezellige Nederlandse familie, we deelden het terras voor onze huisjes, en zaten elke avond wel een tijd gezellig met elkaar te praten. Goede reis verder, Iris en familie, als jullie dit lezen! Ook met Marlies en Wendel hadden we een gezellige middag en avond. Toen we gingen eten bij Superman (=superfruitsalades en supernasi en zelfs supermango's en superavocado's terwijl het daar het seizoen niet voor is) schoven Jeroen en Linsey (die we ontmoet hadden in Pangandaran) ook aan. Een grote belanda familie. Erg leuk om belevenissen uit te wisselen. De volgende avond kwamen we met z'n vieren eten, en 'superman' vroeg verbaasd waar de rest van de familie was... Sommigen alweer in Nederland, hebben jullie een goede reis gehad Marlies en Wendel? Jeroen en Linsey zeiden enthousiast 'tot ziens op Bali' maar dat zou me verbazen, als we hen hier weer tegenkomen. Bali is best groot. Hoewel, toen we op het vliegveld in Yogyakarta bijna gingen instappen, kwam Sabine op ons af. Zij vloog ook naar Bali. En... de meest bijzondere ontmoeting, en dat houd ik op met schrijven over Nederlanders, was die met de familie Fakkel, op het vliegveld van Yogya. Ineens stond Ties daar, pa, ma en zus Merle kwamen achter hem aan. Ties zit bij Jelmer in de klas, Merle zat bij Aletta in de klas en moeder Fakkel is juf op de Tjalk in Zoetermeer. We wisten dat ze ook naar Indonesie gingen, haalden toevallig op dezelfde dag de inentingen en vlogen nu met hetzelfde vliegtuig van Yogya naar Bali, hoe is het mogelijk...

Twee bijzondere uitstapjes in Yogyakarta tot besluit: Jan maakte via het Viavia wereldcafe een fietstocht door de sawa's. Hij zag alle stadia van de rijstteelt. De gids, een wiskundestudent, was zeer verbaasd over het grote aantal vragen dat hij stelde. Wat heel erg leuk was aan deze tocht, was dat Jan zelf mocht helpen rijst dorsen en zelfs planten, maar met zijn lange broek de modder in, dat ging hem net iets te ver. Er zijn trouwens viavia cafe's op verschillende plaatsen op de wereld. Ze organiseren kleinschalige activiteiten, waardoor je in contact komt met de plaatselijke bevolking buiten de gebruikelijke toeristische bezienswaardigheden om. Fiets en wandeltochten, batik en kookcursussen, alles in kleine groepjes, met respect voor mens en milieu, mooi toch?! Op de website http://www.viaviacafe.com/ kun je er meer over lezen.

Jeanet vroeg het al: Zijn jullie nog op de Borobudur geweest. Jazeker, om half 5 kregen we een wake-up call, om 5 uur zaten we met slaperige hoofden en een kartonnen doosje op schoot waar ons ontbijt in zat, in een busje, het was nog helemaal donker. Onderweg kwam de zon langzaam op en om 6 uur stonden we aan de voet van de Borobudur. Wat een indrukwekkend bouwwerk en wat een stilte zo vroeg in de ochtend. We zijn eerst een poosje beneden blijven zitten, en toen langzaam, trapje voor trapje, naar boven geklommen. We hoorden hanen kraaien en zagen ver beneden ons het leven op gang komen. Bij de Borobudur was helemaal niets veranderd, ik vond het er nog net zo mooi als 17 jaar geleden, toen ik met Aletta in de slendang de trapjes beklom.

Nu zijn we op Bali en als het toetsenbord nietzo'nvreselijkvervelendespatiebalkhadzouik noggraagwatverderschrijven, maar dat doe ik een andere keer.

Hartelijke groeten van ons allemaal.

• 04 Augustus 2007 - 12:52

(O)pa En(O)ma:

Donderdagavond 10 uur bracht Pieter jullie email, onder het kaarten. Even eerder belde Auke uit Canada en Vrijdag middag 13.45 bijna gelijk met jullie sms,kwamen jullie foto's uit Pandanarang met de post. Wat zijn ze mooi geworden, ik heb ze 's middags gelijk aan de Oosterringweg laten zien. Jan wij vinden jullie verslag heel erg mooi en goed dat je er nog bij betrokken blijft. Ze zijn hier begonnen met de verbouwing van het Trefpunt. HEt speeltuintje gaat weg en daar komt de winkeldeur. Dan een schot er tussen met een kleine deur, de rest blijft zoals het is. Zondag is annie jarig en Maandag Roel. Daar gaan we morgen en overmorgen naar toe en a.s week hopen we jullie weer te ontmoeten en verder te praten, met liefs en tot ziens.

• 05 Augustus 2007 - 07:24

Fam. Braak:

We genieten van jullie verhalen uit Indonesie. Het begint bij ons inmiddels ook te kriebelen om daar na toe te gaan. Als jullie terug zijn willen we graag alles in geuren en kleuren van jullie horen.

Goede vlucht,

Peter,Monique,Patrick en Jeffrey

• 05 Augustus 2007 - 07:50

Wieger:

Wij zijn inmiddels in Zoetermeer gistereren en vandaag is het schitterend weer dan, krijg je ook ineens vakantie gevoel. Gister naar de Noord AA geweest en vandaag gaan we naar het Noordzee strand. Groetjes van Quint,Lars, Elivra, Jeanet en Wieger

• 05 Augustus 2007 - 20:43

Geessiena En Jan:

geweldig om jullie avonturen zo op de voet te kunnen volgen, het brengt ons weer terug naar de reis die wij toen hebben gemaakt, en dat we bij jullie in lembang konden logeren. wij hadden jullie nog even moeten vragen om in yokja een film rolletje op te halen wat we in een hotel daar verloren zijn en waar ons bezoek aan de borobodur op was vereeuwigt. dat moeten we zelf dus nog maar een keer doen. een hele goede reis verder en een groet van ons allen.

• 06 Augustus 2007 - 09:29

Marga :

Hallo Janny, Jan, Alette en Jelmer.

Zoeven heb ik jullie verslag gelezen, wat hebben jullie er een mooie tijd gehad. Veel herinneringen opgehaald en nieuwe ervaringen. Inmiddels zijn jullie weer terug? Graag hoor ik het verhaal nog eens 'live'.

Groeten,
    Marga

• 06 Augustus 2007 - 17:43

Jolanda Verhoef:

Wat leuk om jullie verhalen op de site te lezen. Ik kreeg de website via Jeanet. Nog even en jullie komen al weer terug. Ik hoop dat jullie een goede reis hebben!
    Groetjes van Jolanda

• 07 Augustus 2007 - 19:17

Marcel:

Ik zag vandaag pas dat jullie een dagboek bijhielden. Hardstikke leuk. We praten binnenkort weer bij. Meende dat jullie al weer terug waren en had al naar zoetermeer gebeld. Groet ook namens Cis