Bali........ - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Bali........ - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Bali........

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

07 Augustus 2007 | Indonesië, Batavia

Het is 7.30 uur in de ochtend en ik ben net,zoals elke ochtend hier in Indonesia zo uit bed, naar buiten gegaan. (Voor het eerst dat ik hier zo vroeg achter de computer zit) Ik heb even op het terras gezeten, het is nog niet zo heel warm maar al wel heel aangenaam en ik besef dat ik de warmte, die hier elke dag zo vanzelfsprekend is, zal gaan missen.....De warmte maakt alles zo anders. Mensen leven buiten, in steegjes, op straat, op dorpspleinen (Op Bali) Er wordt gedanst, geschilderd, gekookt, gebeeldhouwd en wat ik het meest bijzondere vind: Alle "feestversieringen" die er gemaakt worden van palm, bananenblad en bamboe. Dit is zo helemaal het leven waar ik van houd. Hoewel ik niet kan inschatten hoe vrij en creatief de mensen zijn. Misschien maken ze schilderijen voor een baas, versieringen in opdracht van iemand anders? Wat ik wel zie is het plezier dat de mensen hebben die samen op een plein of in een straat aan het werk zijn, dat straalt er vanaf hier op Bali! Ooit zei mijn moeder het al, toen ze bij ons in Lembang was: "Het lijkt wel of de mensen hier spelend leven"....Met veel plezier en aandacht, samen en niet opgejaagd. De letterlijke warmte van Indonesia kunnen we niet meenemen naar Nederland, maar deze manier van leven, daar wil me het komende jaar in Nederland graag door laten inspireren. Doen jullie mee??

Intussen vult het terras zich hier met mensen die ontbijten. Wij gaan onze koffers pakken en beginnen aan de terugreis. Over zo'n 30 uur (vanwege de tussenstop in Singapore, iets langer dan de heenreis)hopen we weer thuis te zijn.

Dan gaan we nu voor de laatste keer naar het ontbijtbuffet. Pannenkoekjes, scrambbled eggs en natuurlijk fruitsalade staan al klaar, daarbij een aantal heerlijke kopjes thee met melk en suiker en tot besluit een kopje koffie. Gisteren doken we voor de laatste keer in het zwembadje voor de deur en werd ons bed voor de laatste keer met bloemetjes opgemaakt. Aletta en Jelmer volgden een kookles, Jan en Jannie maakten een droomfietstocht (25 kilometer de berg af). Een mooie afsluiting van deze prachtige reis.

Thuis gaan we foto's uitzoeken en op Jelmer's site plaatsen.

Terima kasih en sampai jumpa di Belanda!

• 07 Augustus 2007 - 01:55

Fam. Spoler:

We wensen jullie een hele goede terugreis. Aan jullie verhalen te lezen hebben jullie een geweldige tijd gehad, die waarschijnlijk iets te kort was.
    Voor ons nog 2,5 week voordat wij de Nederlandse bodem weer raken en wellicht tot ziens in Nederland.

groetjes,
    Dennis, Alice en Kyra

• 07 Augustus 2007 - 06:15

Grietje:

Je hebt een mooie afsluiting geschreven op een prachtige reis.....

Goede reis terug

XX

• 07 Augustus 2007 - 08:27

Mieke:

Wat een fijne reis hebben jullie gehad. En jullie schrijven allemaal zulke boeiende verhalen, je ziet het voor je. Ik denk dat je dit in Singapoor leest. Goede vlucht en wel thuis.
    Tot gauw, Mieke

• 07 Augustus 2007 - 09:50

Wieger:

Als we optijd uit bed kunnen komen dan zien we jullie woensdagmorgen op Schiphol. Goede terugreis gewenst en tot binnenkort.

Groetjes Quint, Lars, Elvira, Jeanet en Wieger

• 07 Augustus 2007 - 19:37

Ro En Natas:

zoals gezegd,de letterlijke warmte is niet mee te nemen,maar die denken we er dan bij desnoods met behulp van een kampvuur.maar de manier van leven,ben ik helemaal voor in.(probeer ik m'n hele leven al, werkt alleen niet in nederland)

• 08 Augustus 2007 - 19:03

Tante Janny En Oom A:

Bedankt voor de mooie en boeiende verhalen,we vonden het leuk om op deze manier met jullie mee te leven.Dat zal straks weer even moeten wennen in Holland!Wij wensen jullie een voorspoedige en goede reis toe!
    Groetjes van oom Arie en Tante Janny.

• 13 Augustus 2007 - 06:56

Jeannette:

lieve vier,
    Net terug van vakantie jullie berichtjes even "bijgelezen". Tjonge, alweer voorbij jullie reis, welkom in Nederland weer! Ik heb genoten van jullie verhalen en Jannie, het versieren en spelend leven klinkt heerlijk en inspirerend, het "samen en met aandacht". We hebben samen al heel wat versierd als "versiermaatjes" en nu heb je het ook meegemaakt op jullie reis!
    Tot gauw,
    liefs en groet,