Samos in de zon - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jannie - WaarBenJij.nu Samos in de zon - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jannie - WaarBenJij.nu

Samos in de zon

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

30 Juli 2008 | Griekenland, Athene

Lieve allemaal,

Wat superleuk om net als vorig jaar in de vakantie nu ook weer jullie berichtjes te lezen! Hartelijk bedankt voor het postduif spelen tante Janny en Maarten!

Wij kunnen Kussadsi in Turkije als het helder is zien liggen, Jelmer zou er zo naar toe kunnen surfen maar dat wordt niet aangeraden. We zien de boten van de marine elke dag langs varen. De Grieken en Turken zijn hier niet echt dikke vrienden, ze houden elkaar in de kustwateren scherp in de gaten.

Wat leuk Jeanet dat jullie naar de rivier de Lot gaan, daar zijn wij ook ooit geweest, op een beetje vervallen camping, die nu opgeknapt is, ik zal straks even aan Jan vragen of hij de naam nog weet. Je kunt er mooi wandelen langs de rivier en door de heuvels, wij waren bij Cahors in de buurt.

Nu even een kort verslagje van de afgelopen dagen...

Het is hier een soort Zoutelande maar dan op z'n Grieks, geen eb en vloed en de wind die altijd naar de kust toe blaast. De zon gaat op, hoe laat hebben we nog niet ontdekt en om 20.00 uur onder, daar tussendoor geen wolkje te zien. Superstrandweer dus....

Maar ook een hele mooie omgeving om te wandelen. Zaterdagmiddag maakten Jan en ik een wandeling door de heuvels achter het dorp. Ik had het zo warm, dat ik mijn hemd helemaal nat maakte met water uit de fles die we bij ons hadden, hemd op het hoofd en in mijn bh verder gelopen. Tot we ineens een brandweerauto zagen staan, op een uitzichtpunt hielden ze de hele dag de omgeving in de gaten, in 2000 is er een grote bosbrand geweest, vandaar. We waren van plan om de met laatste bus om 19.00 uur terug te gaan naar ons dorp maar zagen die net voor onze neus weg rijden. Na 5 kilometer extra terug lopen over de kustweg smaakte de moussaka nog lekkerder dan anders....

Ik was te moe om 's avonds te dansen op het schoolplein. Er was een echt Grieks dorpsfeest met een band en honderden mensen die de sirtaki dansten. Ik doe niets liever maar mijn benen wilden niet meer...

Zondag maakten we een kortere wandeling, langs een aantal kerkjes. Alle kerkjes zijn open, heel mooi wit en blauw geschilderd, er hangen overal iconen en je kunt er een kaarsje branden. Toen we bij een bron kwamen met een kerkje en een terrasje ging ik een kaarsje aan steken en zag dat er een bak stond met allemaal kaarsen die maar heel even gebrand hadden.Jammer toch? Ik heb er een stuk of 10 uitgehaald en die weer mooi aangestoken en in een soort bak met zand gezet. Ik was het kerkje nog niet uit of er kwam een oude Griekse oma aan, ai, dacht ik daar gaan de kaarsen. En inderdaad, toen we terug liepen en nog even door een raampje naar binnen keken, stond er nog 1 kaars te branden, de rest was al weer opgeruimd....De kerkjes zijn heel klein, er staan drie of vier stoelen, eens per jaar wordt er een viering gehouden ter ere van de heilige waar de kerk naar genoemd is.

Zondagavond heeft Karin, die hier op Samos haar vakantiehuis heeft ons meegenomen naar het schoolplein en hebben we heerlijk mee gedanst tussen de Grieken. (We zijn Jacqueline en ik in dit geval, Jan keek of het goed ging en Jelmer maakte foto's.)

Maandag hebben we een scooter gehuurd en kwamen in een klein bergdorpje terecht (Ambelos) waar een aantal flessen wijn in de fontein op het dorpsplein stond. 'Neem er een mee en doe het geld maar in het bakje' stond er bij. Ook waren er glaasjes om te proeven en toen we er even gingen zitten bleek dat er een Nederlander Pieter uit Alkmaar, al jarenlang woonde en biologisch oude druivenrassen kweekte en er zelf wijn maakte. Hij kwam bij ons zitten, en we hebben uitgebreid zitten praten over de kwekerij en de wijn makerij. Superleuk zo'n onverwachte ontmoeting!

Jelmer surft als wij op stap zijn met Freek, een jongen van 16 uit Limburg en zijn papa Jos. Hele aardige mensen. Gisteren waaide het te hard om te surfen, ze hebben het wel even geprobeerd maar de golven waren te hoog en de wind te vlagerig. Jelmer is met de buurmeisjes en hun vader en moeder gaan eten in het dorp en wij waren uitgenodigd door Karin en Jacqueline. (Jelmer mocht ook mee maar had geen zin om met 1 vader en 3 moeders op stap te gaan!) Karin's huis staat 10 kilometer verder op in Agios Konstantinos, een mooie scootertocht over de kustweg. In het restaurant naast haar huis zochten we in de keuken uit wat we wilden eten, en tot een uur of 11 zaten we heerlijk buiten, in hemd en korte broek en hebben vooral veel gepraat over wat Karin in de 20 jaar dat ze op Samos komt allemaal beleefd heeft.

Met Aletta gaat het goed, ze stuurt smsjes want er is geen internet in de boomhuisjes in Kao Sohk waar zij zijn. Het is er warm en vochtig, ze waren van plan om iets vandaag naar de kust door te reizen.Misschien schrijft ze daar vandaan zelf iets op de familie website, zoals Ryanne het zo mooi noemde!

Ik ga nu een salade maken. Onbijten en lunchen doen we in het appartement, op een van de twee balkons, altijd lekker uit de zon...Met heerlijk brood, yoghurt en honing, perzikken en meloenen, sla met olijven en feta.....

Tot een volgende keer,
Liefs van ons allemaal!

• 01 Augustus 2008 - 13:36

Ada:

Ha Jannie, zo zie je maar, niet alleen in Indonesie kun je heerlijk vakantie vieren!

• 02 Augustus 2008 - 15:02

O(pa) En (oma) V. M:

Jannie, Jan en Jelmer,

30 Juni hebben we jullie verslag gekregen en met veel plezier gelezen. Hartelijk bedankt daarvoor.

Vanmorgen 1 Aug kregen we 2 Smsjes 1 om 10 uur en 1 om 11 uur ook nog een, hiervoor ook bedankt.

Wij hadden Donderdag een hittegolf boven de 30 c graden, en 's nachts bleef het ook heel warm en een onweersbui. Gelukkig is het vandaag beter, met een lekker windje. Gister zijn we 's morgens ook nog naar E'loord geweest om een paar nodie boodschappen.

Ik heb nog nooit zo weinig kramen op de markt gezien. Oom Henk en Tante Grietje kwamen we er tegen en Wieger Gerrits liep er ook, allemaal bij de fruitkraam. Wij doen tussen de gewone werkzaamheden door nog wat boontjes en rode biet jes in de diepvries. Donderdagavond waren we te warm om te klaverjassen. Nu gaan we 3 potjes Yathzeeën.

Met veel liefs en tot de volgende keer.