Taki Taki - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu Taki Taki - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu

Taki Taki

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

06 April 2013 | Suriname, Lelydorp

'Hoe gaat het ? oma, lorre, koppie krauw.' Ik kan de intonatie er niet bijvoegen dat is jammer. Pala, de huispapagaai van Alice en André begroette ons gisteren al enthousiast en vanmorgen om 7 uur begon hij alweer te babbelen. Takitaki is babbelen in het sranantongo, en dat doen wij de hele dag. Alice is een echte verhalenverteller en André is aan haar gewaagd, zo kwamen wij vandaag heel veel te weten over de geschiedenis van Suriname en tegelijk over de familiegeschiedenis van Alice. We waren in Paramaribo, bezochten een museum (met een verhaal over de slavin Aletta ;-) en wandelden langs de waterkant. In het museum probeerde Alice 60plus korting te krijgen, voor drie van ons. Dat ging niet door maar na een tijdje taki taki kreeg ze wel voor elkaar dat zij, als onze gids, een gratis toegangskaartje voor het museum kreeg. Dankuwel meneer Braaf! En toen kwamen we in het museum meneer Tilborg tegen. Ik zal een foto van hem hierbij zetten. Een prachtige verhalenverteller. We hoorden zijn hele levensgeschiedenis en alle verbindingen die er waren met de familie Elmont. Zo prachtig verteld, we luisterden ademloos naar hem. Hij zou zo in het theater op kunnen treden. Op de terugweg naar huis stopten we bij de bakker, daar hadden we geen last van keuzestress, de bakkerij, eigenlijk een soort loods was gevuld met surinaamse puntjes, honderden, heerlijk! Langs de kant van de weg kochten we nog rambutans, alsof we in Indonesia waren. Dat gevoel hadden we wel vaker deze eerste dag in Suri. Heel veel lekker eten, is ook één van de overeenkomsten. Vanavond ging ik met Alice naar een verjaardagsfeestje van één van de kinderen in het kindertehuis waar Alice als vrijwilliger werkt. Een avond vol muziek, dans, en lekkere hapjes, ik voel mij hier wel thuis ;-)

• 06 April 2013 - 09:28

Jeannette:

lieve Jannie, verhalen horen en jij weer je verhaal vertellen, ik kijk uit naar je volgende verslag!
    liefs

• 06 April 2013 - 13:48

Wieger:

Hoi,

Ik was helemaal vergeten dat jullie donderdag al weg gingen, zo te horen vermaken jullie je wel in Suriname. Heel veel plezier en houdt ons op de hoogte met de leuke berichten. Groeten aan Jan.

Wieger

• 06 April 2013 - 17:33

Adri:

Heel veel plezier op jullie vakantie en de hartelijke groeten aan Alice en André. Heerlijk om gidsen te hebben die het land goed kennen!

• 06 April 2013 - 22:03

Bert Van Marrewijk:

Hoi buurtjes, grappig dat jullie nu in Swietie Sranan zijn. Ga maar eens kijken of 'onze' huizen er nog staan (Surinamestraat 38 en Albergastraat 22). Wellicht zie je in de Albergastraat nog een kleinkind van onze waakse hond Loebas. En als je echt lekker Javaans wil eten, ga dan naar Blauwgrond, als dat tenminste niet al helemaal is volgebouwd. Want het Paramaribo van nu is wel veel groter dan in de dagen dat wij er woonden. Saskia en Lennox zijn er met de kinderen in 2010 nog geweest dus die hebben mij wel een beetje op de hoogte gebracht van hoe het geworden is. Ze hopen er weer heen te gaan, maar nu voor een aantal jaren, als ze hun huis hier kunnen verkopen en dat is, zeker in Lelystad, een hele opgave. Dan zal ik er ongetwijfeld een deel van de winter gaan doorbrenegen, want winters als de huidige duren mij veel te lang.
    Doe Alice en André de groeten van mij en ook van Elly Vis (Alice kent haar heel goed!). Die had ik gisteren nog aan de telefoon; was ook op vakantie geweest, maar juist naar de koude poolcirkel. Waar een mens zin in heeft, brrr.
    Ben benieuwd waar jullie nog verder heen gaan. Geniet ervan. Sampai jumpa! Buurman Bert.

• 06 April 2013 - 22:55

Natas:

hola hola!!!
    hoe gezellig klinkt het om daar te zijn zeg :-)
    mooie welkom op airport ook ♥
    ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal, enwat geweldig is dat verhalenvertellen! EN verhalenluisteren :-D
    wat een feest rambutans plukken WOW een land met eten naar mijn ♥
    morgen zijn we in de suri stemming, dan maakt Ro roti!
    brazzo Natas ♥