Van de winter in de zomer - Reisverslag uit Ishigaki-jima, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu Van de winter in de zomer - Reisverslag uit Ishigaki-jima, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu

Van de winter in de zomer

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

13 Maart 2015 | Japan, Ishigaki-jima

De jassen gaan uit, vesten en truien verdwijnen in de koffer, lange broeken en sokken weg er mee. Laagje voor laagje pellen we af. In Tokyo en Kyoto zaten we regelmatig een poosje op een verwarmde wc bril (wat een uitvinding is dat) even bij te komen na een winterse wandeling door de stad. Ook dat is niet meer nodig. We zijn drie uurtjes naar het zuiden gevlogen en nu op een tropisch eilandje, op het meest zuidelijke puntje van Japan.

Het is wel even een overgang. Kyoto waar we de laatste drie dagen waren is groot en druk en toeristisch. We bezochten prachtige tempels maar eigenlijk hadden we daar niet midden op de dag moeten komen maar 's ochtends vroeg. De minst beroemde tempels waar we toevallig terecht kwamen maakten meer indruk op ons dan de grote, beroemde die je volgens onze vriend LP (lonely planet) echt gezien moet hebben.

Gisteren heeft Jelmer ons losgelaten in Kyoto. Hij ging een paar musea bezoeken. Aletta en ik zijn met de metro naar de rand van de stad gegaan en hebben in het bamboebos daar gewandeld. Het leek de orchideeën hoeve in Luttelgeest wel. Busladingen toeristen werden er uit en in geladen. De bamboe was best aardig maar voor ons wat te saai. Door het bamboebos liep een breed pad. Aan beide kanten was het afgezet met matten. Je kon maar een kant op, er was niets te ontdekken. Wel waren er mooie kaarten te koop, hele mooie zelfs. Ze komen binnenkort naar sommigen (sorry voor alle andere lezers) van jullie toe ;-)

Vanaf de rand van de stad zijn we toen op goed geluk richting het centrum gelopen en dat was een goede keus. We kwamen over een mooi tempelcomplex, langs een landje waarop een Japanse opa grond aan het bewerken was, langs een kleuterschool waar kinderen net zo speelden als bij ons. Verschil was dat ze in korte broeken en t-shirts buiten speelden. Het was vijf graden, brrrr. Jelmer zei het al. Japanners zijn 'die hards'. We zien ook al de hele week meisjes in rokken en met blote benen terwijl het echt nog hartstikke winter is.

Toen we woensdag de fushimi-inari tempel bezochten, begon het op de top van de heuvel te sneeuwen. Sprookjesachtig was dat. Het pad naar de tempel is een trap onder honderden oranje houten poorten door. Hier waren ook wel toeristen maar lang niet iedereen klom door tot de top van de heuvel. Ik redde het dankzij een flesje aquarius uit de automaat ;-) Op elke straathoek staan in Japan frisdrankautomaten. Vandaag haalden we er jasmijnthee uit, zoals de teh kotak in Indonesië maar dan zonder suiker en mango sap, heerlijk.

Als je blikje of flesje dan leeg is, stop je het in je tas of je gaat een winkel binnen en geeft het daar af. Daar kijkt niemand gek van op. Op straat staan nergens prullenbakken. Er ligt ook geen rommel. De metro is brandschoon. Zou je een boete krijgen als je je rommel ergens neer gooit? Ik weet het niet, ga het ook maar niet proberen.

Ik ga het dak van ons guesthouse nog even op, sterren kijken. En luisteren naar de geluiden van de tropennacht. We zijn nu op het eiland Ishigaki. Het is hier heerlijk warm en groen en rustig. Overal groeien bananenbomen. Geef mij bananenbomen en ik ben gelukkig ;-) Hun rommelige gefladder, hun frisse groene kleur, hun artistieke tros vruchten en de prachtige paarse bloemknop, prachtig! Morgen zal ik wat foto's maken, misschien worden jullie er ook wel blij van!

Heb je trouwens al gestemd voor die andere bomen?! De appels en peren in Zoetermeer?! Het kan met al je e mail adressen en die van je huisgenoten! In Zoetermeer wordt nog fanatiek actie gevoerd, ik kan het niet laten om ook nog een keer een oproep te doen! Dank voor jullie stemmen! Nudge.nl dijk van wijk!!

• 13 Maart 2015 - 16:34

Adri:

Hoi Jannie,
    Wat een temperatuurverschillen! In drie uur kun je een eind vliegen. Hier is het ook mooi weer. Ongeveer 10 graden en zonnig, nog wel een winterjas.
    Groet, Adri

• 13 Maart 2015 - 19:09

Vaughn Bosma:

Hoi Jannie, Jan, Aletta en Jelmer

Tjonge wat kan jij schrijven Jannie. 'k kan het haast niet bij benen maar wel geweldig intressant hoor. Die trein reis 300 km per uur sta ik verstelt van. Hier gaan ze nog steeds zo'n 85 of 90 mile an hour.

Die verwarmde W.C. bril hebben we ook een boel schik mee gehad. Dat zou er hier wel goed ingaan denk ik. Gisteren was het nog 19 graden onder nul brrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Hartelijke groeten uit McLeod Hill W & A

• 13 Maart 2015 - 19:51

Mieke:

Goedemorgen Jannie, Aletta, Jelmer,
    Wat een leuke reis maken jullie, nu weer heel wat anders. Zo zie je Japan wel van alle kanten. Heeft Jelmer dat zo mooi voor jullie uitgestippeld? Hier schijnt de zon ook, maar vandaag een koude wind. Wel bloeien in ieder stukje gras hier witte en paarse krokussen. Ik denk dat het in Assen wat kouder is dan in Zoetermeer.
    Groet, Mieke

• 13 Maart 2015 - 21:01

Elja:

o heerlijk op het dak van je guesthouse sterren kijken.
    Hier is het vasten tijd dus vanavond met elkaar een eenvoudig maaltijd gegeten.
    Met Mooie vehalen over projecten.
    Blijf genieten van mooie bomen mensen geuren sapjes lekkker eten
    Groetjessss

• 13 Maart 2015 - 21:30

Natas :

Heerlijk om sterren te kijken vanaf het dak

• 14 Maart 2015 - 08:19

Annemarie:

Hoi Jannie,
    Wat een belevenissen daar in Japan! Het klinkt echt heel bijzonder allemaal. We lezen mee met plezier.
    Liefs, Annemarie, Maud en Fleur

• 14 Maart 2015 - 10:16

Marga:

Hoi Jannie,
    Heb net al je reisverslagen gelezen! Nog niet eerder aan toegekomen. Super mooi hoe je jullie ervaringen optekent. Ben blij het zo een beetje 'mee te beleven'. Er zullen straks vast foto's op FB verschijnen..... Geniet er nog van samen met zoon en dochter in goede gezondheid!!
    Groetjes, Marga