Cabanyal - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu Cabanyal - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu

Cabanyal

Door: Janini

Blijf op de hoogte en volg Jannie

10 Juni 2019 | Spanje, Valencia

Tientallen zwaluwen zwermen in de blauwe lucht. Zondagochtend thuis luisterde ik bij het wakker worden naar de merels en de tortelduiven en vroeg mij af of er in Valencia vogels zouden zijn. Hoera, zwaluwen en grote zijn het. Misschien boerenzwaluwen, kan dat midden in stad? In ruim twee uurtjes vliegen zijn we in de zomer terecht gekomen. In een propvol vliegtuig met een soort van bekende als piloot. Het voelde vertrouwd om door een ‘Zoetermeerder’ gevlogen te worden. We herkenden meteen zijn naam en zijn even een praatje gaan maken na het landen. Het vliegen met Transavia lijkt op een busdienst. Een half uurtje op de grond en dan ging hij weer hop, naar huis. Wij blijven! Met de metro naar de wijk Cabanyal. Zoiets wat duindorp van Scheveningen is? Hoewel, zijn er in duindorp hippe restaurantjes, pop up winkeltjes, muziek op straat. Misschien meer zoals Katendrecht in Rotterdam? Het is een voormalige visserswijk, dat is zeker.

Ons huisje heet ‘fishermen’s house’. Het heeft kleine kamers en twee dakterrassen. Azuljos op de muren en een complete IKEAinrichting. In de vrijdagvrouwenapp stuurden we gisteravond de vraag ‘wat was het eerste dat we deden in Valencia?’ De dames in de appgroep hadden veel ideeen maar dat we een sinaasappel aten kwam niet in hen op. Toen ik mijn pa en Jan even belde en dezelfde vraag stelde wisten zij het gelijk. In mijn slaapkamertje zonder ramen bleef het maar donker vanochtend. Yvonne was al uren op voor ik op het idee kwam om uit bed te gaan. Grote verrassing, die stralend blauwe lucht!

Aan verschillende huizen in de buurt wordt gebouwd. Sommige vissershuisjes zijn al prachtig mooi opgeknapt, geschilderd in allerlei kleuren. Binnen en buiten versierd met tegeltjes. Hele muren zijn soms betegeld. We zijn allebei in één klap verliefd op dit wijkje van Valencia. Vanmiddag maakten we een fietstocht via de boulevard en de haven naar het Turiapark. Een voormalige rivier die nu als groene levensader door de stad kronkelt. Overal spelende kinderen, bloeiende bomen, fonteinen, bruggen vol geraniums. Gaaf om te zien. In de oude stad lunchten we, net als gisteravond met een visje. Het beste wat je hier kunt eten. Een menu de dia voor 10 euro. Fantastische uitvinding! Bij de flying tiger kochten we wat grappige souvenirs. Een soort knijpkat ventilators voor de schrijfvrouwen die volgende week komen. Voor Annelinde zagen we gave jurken in een boetiekje om de hoek. Ze heeft er genoeg, toch hebben we er een paar foto’s van gemaakt, dan kan ze kiezen.

Nu staan onze fietsen in de gang geparkeerd. We hebben net besloten dat we ze de hele week houden. Waarom in de metro zitten als je op de fiets ook overal kunt komen? De fietspaden zijn groen of rood geverfd. Iets smaller dan in Nederland, iets bochtiger ook maar heel fijn om als fietser je eigen weg te kunnen gaan. We zijn hier met veel collegatoeristen. Zondag leek het of we de enige Nederlanders waren. Vandaag bleek dat niet het geval te zijn. Er fietste ons een familie tegemoet. ‘Kijk uit, vreemdelingen’ hoorde ik de papa zeggen. ‘Nee joh riep ik’. Gelukkig heeft Yvon betere oren. De man riep ‘tegenliggers!’ Oeps, tijd voor een gehoorapparaat?! We gaan nog een sinaasappeltje schillen. Adios!

• 10 Juni 2019 - 15:48

Eljanboogaard@hotmail.com:

Hoi jannie
    Weer een leuk verhaal.
    Valencia
    het duurt nog even maar wij hebben er ook zin in.
    Altijd leuk een fiets huren doen wij ook graag .
    Vis a vis ook weer geweldig. Heb jij nog tegoed .
    Veel plezier kijk uit naar je verhalen
    Liefs elja

• 10 Juni 2019 - 16:10

Jeannette:

Fijne schrijf- en geniettijd voor jou en allemaal, Jannie!

• 10 Juni 2019 - 16:45

Susanne:

Eerst ga ik Kopenhagen zien en hopelijk New York (dat weet ik wo middag) maar op mijn lijstje komt nu ook Valencia te staan!

• 10 Juni 2019 - 18:16

Mieke:

Goedenavond Jannie, leuk weer een reisverslag van je te lezen. Ben benieuwd naar de rest.
    Fijne dagen, Mieke

• 10 Juni 2019 - 18:57

Willy:

W O W .... wat een mooi verhaal! Ik was door het lezen even bij jullie in die mooie sinaasappelstad. Hier nu bliksem, onweer en regen. Geniet maar lekker van de Spaanse zonneschijn. Buenos noches. Kussss Willy