De smaak van paella - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu De smaak van paella - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu

De smaak van paella

Door: Janini

Blijf op de hoogte en volg Jannie

12 Juni 2019 | Spanje, Valencia


Voor we instappen op Schiphol zitten we een poosje te wachten bij de gate. Tegenover ons een vader en zoon van een jaar of 12 uit Haarlem. Ze maken samen een stedentripje en kletsen gezellig. ‘Goede reis en veel plezier’ wensen we elkaar. In Valencia aangekomen pakken we de koffers van de bagageband, stappen in de metro en even na ons, daar zijn ze ook: Vader en zoon recht tegenover ons.

Als ze iets willen beslissen waar ze het niet over eens zijn spelen ze ‘steen, papier, schaar’. Tot er iemand drie keer wint. Zullen we een appeltje eten? De één denkt ja, de ander nee. Daar gaat ie, steen, papier, schaar. Even later zitten ze gemoedelijk allebei een appel op te smikkelen. Wat een leuk idee om op deze manier iets te besluiten. Ik neem me voor dat Yvonne en ik dat de komende week ook kunnen doen als we het ergens niet over eens worden. Tot nu toe is het nog niet nodig geweest.

Maandag fietsen we richting Turiapark. Oude havengebouwen zijn in gebruik als congresplekken. Grote borden vertellen over de ‘placemaking Europe’ bijeenkomst. Vroeg in het voorjaar vertelde Ron, onze meest creatieve Zoetermeerder al dat hij van plan was om daar naar toe te gaan. Samen met zijn maatje Piet. Ik ben benieuwd of ze er zijn. Buren Chris en Yvonne fietsen ook door Spanje maar die komen waarschijnlijk niet in Valencia. Hilde, kruidentuinvrouw van Zoete Aarde reist met een camper ergens in het zuiden van Europa. Ze laat het weten als ze toevallig in Valencia komt. Kruiden genoeg hier zagen we gisteren op de markt. Iets verderop in de haven staat een grote geel blauwe circustent. Wauw, cirque du soleil! Zomaar bij ons om de hoek.

In Turiapark staan we stil bij een hele rij bijzonder excentrieke gebouwen. Ontworpen door ‘Calatrava’ appt Jelmer gelijk als ik hem een paar foto’s stuur. Een Spaanse architect die bekend is vanwege de enorme overschrijding van budgetten. Vier keer zo duur dan hij begroot kosten zijn gebouwen meestal lees ik op Wikipedia. Dan heb je ook wat! In de zon, omringd door grote vijvers staan de gebouwen uitdagend te stralen. We zijn onder de indruk en fietsen er tussendoor, omheen, af en toe onderdoor, stoppen even. En wie zien we daar? ‘Hallo’ groeten ze enthousiast: Onze Haarlemse ‘vrienden’. Tijdens de lunch op dinsdag op het pleintje El Tossal zitten zij daar op een bankje. It’s a small world en wat is dat fijn.

Vandaag fietsten we richting het Albufera natuurpark. Over een kilometers lang fietspad langs de zee. Helemaal vlak. Niets duinen zoals aan de Nederlandse kust. Wel de zoete geur van brem. Akkertjes vol meloenen en artisjokken en rijst! Voor al die paella natuurlijk. Gisteren at ik het als lunch maar oeps, dat viel me tegen. Waar smaakt het naar? Niet zout, niet pittig, niet kruidig, niet umami, niet zoet, niet zuur, niet bitter. Wie het weet mag het zeggen. Maak jij wel eens paella? En hoe maak je het dan lekker? Pinchos, tapas, salades, sinaasappels, patates, aioli, allemaal jummie maar de paella, ik vond er niets aan. Vanavond gaan we een sangria proberen. Morgen daar een recensie van!



  • 12 Juni 2019 - 19:05

    Annette Doorn:

    Mooi he, die Calatrava creaties! In gedachten ben ik er ook.

  • 12 Juni 2019 - 19:04

    Eljanboogaard@hotmail.com:

    Ha lekker sangria
    Flessen vol
    Zomeravonden.....
    Net een picknick met vriendinnen gehad .
    Zou in het bos maar door de regen bij een vriendin in het tuin huis .
    Ook leuk.
    Paella maak ik nooit zelf.
    Ze maken er wel vaak een grapje van de pa van elja.
    Nog een kruidige voortzetting en veel plezier op jullie ontdekkingsreis .


    .

  • 13 Juni 2019 - 03:05

    Carla:

    Wat leuk Jannie, fietsen langs de kust. Hoe was het natuurpark? En kun je ook foto’s plaatsen op deze blogpost?

  • 13 Juni 2019 - 04:24

    Willy:

    Steen papier schaar .... ik heb het opgezocht, want ik kende het niet. Er bestaat ook een Indische variant olifant, mens mier. Zo leer ik nog eens wat!
    Ik las een recept van vegetarische paella bij leukegeit.nl Natuurlijk moet je een keer paella eten als je in Spanje bent. Ik herinner me een kookwinkel in Barcelona waar die enorme pannen bij de ingang van de winkel hingen.
    Hmmmm wat heerlijk een fietspad langs de zee!
    Er is veel te beleven daar in Valencia. Fijne dag! Que tengas un buen dia!
    xx Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 91466

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: