Nog één keer naar Indonesia - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Jannie - WaarBenJij.nu Nog één keer naar Indonesia - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Jannie - WaarBenJij.nu

Nog één keer naar Indonesia

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

06 September 2022 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Nog één keer naar Indonesia

Eigenlijk kan het niet meer. Vliegen naar zo ver weg. Iedereen weet het. Wij ook, als de beste. Toch doen we het. Ik verontschuldigde mij de afgelopen weken regelmatig, als ik vertelde dat we op reis gingen en we daardoor onze mondiale voetafdruk zouden verpesten. ‘Ach,’ zei een schattige Anneke Wierema op de verjaardag van Joëlla, ‘je mag mijn vliegkilometers erbij hebben, ik vlieg toch niet.’ Wat een enorm aardige reactie. Niks veroordelen maar delen. Zo is vertrekken makkelijker. Toch denk ik dat het misschien de laatste keer is dat we naar Indonesië gaan. 35 jaar jaar geleden gingen we voor het eerst. Nadat we op 11 september trouwden in Lelystad en feest vierden in Luttelgeest. Op de trouwkaart schreven we ‘we willen onze verbondenheid vieren, met elkaar met de mensen om ons heen en met een nieuw leven in Indonesië.’ De bruiloft was een afscheidsfeest, een maand later vertrokken we met de KLM via New Delhi en Singapore naar Jakarta. Nu vliegen we met Etihad, met straks een tussenstop in Abu Dabhi. Alle vorige keren dat we ver weg vlogen was dat ‘s nachts. Nu vertrokken we om 12 uur ‘s middags en kon ik urenlang door het raampje naar buiten kijken. Nog net zo vol verwondering als de allereerste keer dat we vlogen. Vliegen lijkt op het leven van een baby, kwam net in mij op. Eten, slapen en naar de wereld om je heen kijken alsof je die voor de allereerste keer ziet. Toen we vertrokken zagen we de A9 heel duidelijk. Mijn lievelingshotel, de blauwe toren van Fletcher, (waar ik nog nooit binnen geweest ben, maar wel vaak langs rijd) leek uit de lucht een dopje van een fles. De windmolens in de Flevopolder, speldjes in de talloze vlakjes groen. En water, heel veel water zagen we in het kwartiertje vliegen boven Nederland. De Veluwe was versierd met paarse heidevelden, gaaf om te zien vanuit de lucht. Wat is ons land vol gebouwd en bebouwd vergeleken met de kale bruinrode bergen die ik nu beneden mij zie. Het zal waarschijnlijk Iran zijn, Bagdad is nog 224 mijl zegt het schermpje in de rugleuning van de stoel voor mij. Het blijft bijzonder om te bedenken wie daar ver beneden ons leven. In kleine dorpen op de hellingen van enorme bergen, bijna zonder groen.‘Hoe komen zij aan zuurstof’ vroeg ik mij tamelijk naïef af. Misschien omdat wij in Nederland opgevoed zijn met voedselbossen, boomplantdag, de stichting ‘bomen over leven?’ Wij waren trouwens niet de enigen die zich vandaag niet veel aantrokken van het klimaat. Schiphol was vol. We kwamen er drie uur voor vertrek aan en hadden de volle drie uur nodig om op tijd bij het vliegtuig te komen. Een kopje koffie drinken kon er niet meer af. Dit was de langste rij van mijn leven vermoed ik. Nu gaat de zon onder. Nog een uurtje vliegen, dan zijn we in Abu Dabhi en gaan bekijken hoe we daar de tussenstop van acht uur door gaan brengen.

• 06 September 2022 - 20:37

Elja:

Joehoe daar gaan ze weer mag ik met jullie woorden mee reizen
    In de eerste brieven die je schreef schreef over vliegen dat je over de wolken vloog die net op slagroom vlokken leken .
    Zo mooi geniet er van dan geniet ik met jullie mee .
    Doe de bekenden de groeten liefs elja

• 06 September 2022 - 20:51

Monique D:

Heerlijk zo'n nostalgische reis, geniet er maar van hoor - en niet met mate!!!
    Ook al 35 jaar getrouwd dus, die van ons is aanstaande vrijdag. Alvast gefeliciteerd!

• 06 September 2022 - 21:07

Jeannette:

Safe travels en alle goeds voor jullie reis!

• 06 September 2022 - 21:26

Joyce:

Geniet er lekker van samen, het is ook heel bijzonder dat dit kan, heerlijk een hele fijne tijd voor jullie beiden.

• 07 September 2022 - 15:00

Mieke Brouwer:

Wat geweldig, Jannie! En omdat je met Jan meereist moet je het maar als een dienstreis beschouwen. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. Geniet er van en groeten aan Jan.
    Mieke

• 07 September 2022 - 15:44

Adri:

Nee, het kan niet. Aan de ene kant promotie maken voor het groene leven in de Buurttuin en aan de andere kant naar Indonesia vliegen.
    Het rijmt niet met elkaar.

• 10 September 2022 - 09:55

Willy Donker:

De lieve woorden die Anneke jou cadeau deed ga ik straks delen met haar bij de koffie.