Mehendi in het openluchtmuseum - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jannie - WaarBenJij.nu Mehendi in het openluchtmuseum - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jannie - WaarBenJij.nu

Mehendi in het openluchtmuseum

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

09 December 2022 | India, Pondicherry

Dansje, liedje en speech zijn gelukt Tiny en inmiddels is er zoveel gebeurd dat ik nauwelijks weet waar te beginnen met schrijven. Ik appte foto’s naar Christa, de moeder van Bas. Zij appte terug dat ze verrast was dat Bas een rol had tijdens de trouwceremonie. Ik appte haar terug dat wij drie dagen lang verrast werden, van de ochtend tot de avond. Ieder moment van de dag was er iets nieuws te beleven. We kwamen terecht in een sprookje.

Drie dagen in een hotel aan de Indische oceaan. Wuivende palmbomen, een heerlijk zwembad, de meest luxe vegetarische buffetten die je je maar kunt voorstellen. We zijn nu in Puducherry en aten in een restaurantje. Ik dacht bij het zien van de menukaart: ‘Alle gerechten die hier op staan, heb ik de afgelopen dagen gezien en geproefd en meer dan dat.’ Iedereen die hier leest had mee kunnen eten van de enorme buffetten die er drie keer per dag waren. Heel mooi en lekker. Het meest bijzondere was de Zuid Indiase lunch geserveerd op bananenbladeren.

Op woensdagochtend was er de Mehendiceremonie. Vanuit het hotel werden we naar https://www.dakshinachitra.net/brahmin_house het openluchtmuseum van Chennai gebracht. Het deed mij denken aan het Zuiderzeemuseum. Allerlei huizen uit de verschillende streken van India waren er nagebouwd. Op de binnenplaats van twee Tamil Nadu (deze streek) huizen waren de veranda’s versierd met slingers knalgele afrikanen, marigolds worden ze hier genoemd en kunstig gevouwen versiering van palmblad. Een enorm feestelijk gezicht. Twee hennakunstenaars zaten ontspannen op de veranda en betekenden onze handen. Kunstige patronen ontstonden in enkele minuten. Eerst de binnenkant van de hand en dan de buitenkant. Wat een artistieke gasten, deze twee jongens. Ik wilde ze graag iets vragen maar durfde dat niet, bang om ze uit hun concentratie te halen. Wie even moest wachten kon het museum bekijken. Ik keek mijn ogen uit naar de schoolkinderen die er op bezoek waren. Allemaal in vrolijk gekleurde uniformen en met identieke staartjes in het haar. De witte strikjes ook allemaal hetzelfde. Sneha vertelde dat zij er vroeger precies zo uit zag. Schattig!

Toen alle hennahanden klaar waren was het tijd voor de bloemenstrooiceremonie. Manden vol rozenblaadjes, en blaadjes van andere bloemen stonden klaar. Iedereen pakte twee handen vol en strooide die over onze twee lieverds heen. Een soort vuurwerk maar dan van bloemblaadjes. Mooi idee voor een vrouwenviering denk ik nu. Iets met bloemblaadjes strooien als we in juni misschien weer in de buurttuin vieren?!

Na de hennaochtend was er lunch in een ander museumhuis. Op lange tafels lag voor iedereen een bananenblad. Op die bladeren werden de verschillende gerechtjes geschept. Steeds weer kwamen er jongens tevoorschijn met glimmende emmertjes waarin een nieuw gerecht, kruid of hapje zat. Zoetig, kruidig, zurig, zoutig, en speciaal voor ons niet pittig. Er was een gedroogd pepertje bij voor wie spicy wilde eten.

Nu is het vrijdagavond. Aletta is onderweg naar het vliegveld. Jelmer en Sneha zijn nog een nachtje in het Taj hotel. Ik ga even facetimen met de kindjes in Haarlem, vertellen dat mama onderweg naar huis is en dan lekker slapen. Morgen gaan we naar Auroville, als het niet te hard waait en regent. Vanavond kochten we paraplu’s, die hielpen een beetje tegen de tropische regen, een klein beetje. Morgen schrijf ik verder over de bruiloft!

• 09 December 2022 - 19:06

Martine Vroone:

Jullie vallen van de ene verrasding in de andere, mooi om mee te beleven, heel hartelijk gefeliciteerd met het mooie stel.

Liefs Alfred en Martine

• 09 December 2022 - 19:13

Liefs, Anneke:

Wat een hoop indrukken, Jannie. Teveel om in 1 keer te delen. Wat een belevenis! Nu maar even tot rust komen en dan weer verder.

Van harte gelukgewenst met het huwelijk van zoon en schoondochter.

• 09 December 2022 - 20:50

Tiny Brunott:

• 09 December 2022 - 21:46

Mieke Brouwer:

Hartelijk gefeliciteerd met Jelmer en Sneha.

Wat bijzonder om dat allemaal mee te maken!

Het is echt genieten. Ben je niet doodmoe?

Groet, Mieke

• 09 December 2022 - 22:11

Ellen Bakker :

Zo leuk en mooi om te lezen en de reels te zien op insta... prachtig en kleurrijk... veel geluk voor het bruidspaar

• 09 December 2022 - 23:55

Elja :

Super mooie verhalen zo leuk om het te kunnen zien.

leuk die bloemblaadjes mooier dan confetti .

maar lands eer lands wijs .

leuk dat jullie alles zo mooi mee beleven .

henna op je handen .

mooie kleren in de stijl van daar.

heerlijk eten.

dit neemt niemand jullie meer af .

er komen vast nog wat meer verhalen .

Ik kijk er naar uit .

• 10 December 2022 - 10:16

Willy Donker:

V a n h a r t e g e f e l i c i t e e r d !

zooooo leuk om de verhalen te lezen.

lieve groet

Willy

• 11 December 2022 - 08:26

Lucia :

Van Harte Gefeliciteerd !!!

Wat mooi om de verhalen te lezen van "daar" in het verre India !!

Leuk om ons mee te laten genieten van al jullie belevenissen!

Dank je wel.

Lieve groetjes,

Lucia

• 11 December 2022 - 22:52

Simone:

Dag Jannie,

van harte gefeliciteerd aan jullie allemaal en heel veel gelukswensen voor Jelmer en Sneha.

Uit het buurttuin paviljoen klonken mooie en vrolijke kerstliederen op 10 december.

Als ik dit schrijf is de sprookjesbruiloft vast nog in gedachten en genieten jullie nog volop na van al die mooie bijzondere gebeurtenissen, kleuren, geuren en smaken[e-1f49a][e-1f33a]

vanuit het vrieskoude Zoetje wens ik jullie nog een prachtige tijd in Chennai[e-2764]️

liefs Simone