Een zoet leven gewenst - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jannie - WaarBenJij.nu Een zoet leven gewenst - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jannie - WaarBenJij.nu

Een zoet leven gewenst

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

11 December 2022 | India, Pondicherry

Nog een schepje suiker en nog één, het gaat maar door. Aan het begin van de sangeet (muziekavond waarop de families van de bruid en bruidegom elkaar leren kennen) zitten Sneha en Jelmer op een prachtig versierd podium. Als ouders zitten wij naast hen. Twee pandits voeren een ceremonie uit. Ze zingen, tekenen bindi’s op de voorhoofden. En geven het bruidspaar suiker. Daarna zijn Sneha’s ouders aan de beurt, dan wij, de broers en Aletta, de andere familie, de vrienden. Om de beurt trekken ze hun schoenen uit, komen het podium op en geven het bruidspaar een schepje suiker in hun mond. Zo wensen we hen samen een zoet leven. Er zijn meer rituelen, ik moet de film en de foto’s bekijken om die te beschrijven. Als het ritueel op het podium is afgelopen maken de tantes een tent van een aantal sari’s. Ik ga nieuwsgierig kijken en mag ook meedoen. Een bakje met zaden, noten en kraaltjes in de handen van de één wordt overgeschud in de handen van een ander. Ik vat het maar op als ‘geven en nemen.’ Het lijkt al weer op een vrouwenviering. Wat een mooi ritueel, zo samen in en om de tent van sari’s. De oudste tante zingt en de anderen vallen in. Ik zoem een beetje mee. Voel mij verbonden met de Dugarfamilie.

Dan is het tijd voor de dans en muziek. Allerlei groepen hebben iets ingestudeerd via zoom. Eerst gaf je een liedje op, de choreografen maakten er een dansje bij en na flink oefenen kwam iedereen vanavond op het podium. ‘Keep smiling’ was het motto. Ik heb met Niti en Karuna gedanst, twee tantes van Sneha. De kunst afgekeken kan ik beter zeggen en een beetje ge-free-styled, dat was fijn. Jan vertelde iets over Jelmer. Ik hield ook een toespraakje en met alle Nederlanders zongen we een lied, begeleid door neefbroer Maarten op gitaar. Leuk om hier te delen? Ach waarom ook niet. Nooit eerder schreef ik een liedje in het Engels, maar het lukte best aardig. Ineke de hartjeshaakster uit Zoetermeer had 100 hartjes voor ons gemaakt. Na het zingen van het lied deelden de Nederlanders de hartjes uit aan de Indiase familie en vrienden (en sommigen hielden er zelf ook stiekem één) Er was een quiz met multiple choicevragen en het hoogtepunt van de avond was het moment waarop Jelmer en Sneha op twee stoelen met de ruggen naar elkaar toe zaten. Ze hadden hun schoenen uitgetrokken en in allebei de handen een schoen. Één van zichzelf en één van de ander. Yash of Kunal stelden een vraag, bijvoorbeeld: ‘Wie kookt er het liefst?’ Supersnel gingen er twee Jelmerschoenen omhoog. Bij ‘Wie danst er het liefst?’ gingen allebei Sneha’s schoenen de lucht in. Er kwamen tientallen vragen voorbij. Bij sommige was het antwoord overduidelijk, bij anderen was er even bedenktijd nodig. De zaal leefde enthousiast mee. Iedereen had plezier. Halverwege de avond verhuisden we naar een andere zaal waar een fantastisch diner klaar stond. Restaurant Spirit in Rotterdam is hier vast en zeker in de leer geweest. Wie daar wel eens gegeten heeft, weet gevarieerd vegetarisch eten kan zijn. Hier in India is nog zoveel meer keus aan smaken en bereidingen, verrukkelijk!

Sneha’s familie is strikt vegetarisch. Ze drinken geen alcohol, dat wist ik. Wat nieuw voor mij was is dat ze ook geen vruchtensap drinken. Drie dagen lang kwamen er de hele dag door prachtige flessen met water op tafel. Het wende snel. Blijkbaar is de omgeving van een mens best bepalend voor gedrag. Er kwam geen enkele gedachte aan wijn of bier in mij op. Vanavond (we zijn inmiddels 300 km van Chennai) nam Jan voor het eerst een biertje bij het eten. Ik houd het bij cola. Advies van Mieke, altijd een wereldreiziger geweest, ik neem haar goede raad graag aan.

Weddingsongsangeet 7 december 2022 Chennai (melodie ‘tulpen uit Amsterdam’)

For Sneha [e-2764]️

If you go to study architecture, so far away in Delft

Then there is a chance you meet a tall boy, it turned out to be Jel

If you lose your heart in Holland Sneha, we are so proud of you

In the land of cows, potatoes, windmills, green gras, and tomatoes

There you feel at home today

Our Dear Sneha Huray Huray

We all love you huray huray

For Jelmer [e-2764]️

If you like to travel far away, for instance to India

Then you are so lucky Jelmertje,you found your dear Sneha

In the land of Idli, dosa, pani puri and samosa

Where the sun is Always shining and the people keep on smiling

There you feel at home today

Our dear Jelmer Huray, huray

We all love you Huray, Huray,

For you together [e-2764]️

If you two are culture crossers, love to fly all over the world

Feel at home with everbody here, connected from heart to heart

If you live your life in understanding, making today a new start

Then you live your life together, wish you luck and love forever

Sneha Dugar Jelmer Buurma

Wish you two the best hoera

Wish you two the best hoera!

• 11 December 2022 - 20:06

Ineke :

Leuk dat de hartjes in India zijn uitgedeeld en ik geniet van je verhalen [e-2764]

• 11 December 2022 - 20:53

Deborah:

Wat een mooi feest én prachtig dat rituelen zo verbindend kunnen zijn. Fijn dat jij er ook zo van genoten én geleerd hebt.

het lied is prachtig, al lezend hoor ik jullie zingen in de kleurrijke omgeving.

Extra fijn dat ik écht een beeld heb van waar jullie zijn, omdat ik veel plekken ook mocht bezoeken.

Wij aten gisteravond (niet vegetarisch) door onze Niek klaar gemaakt Indiase butterchicken, met elke hap verlangde ik naar de geuren en kleuren in India. Jouw berichten zijn dus een bijzonder cadeautje om toch eventjes in India te mogen zijn. [e-1f618]

• 11 December 2022 - 21:04

Elja:

Klinkt allemaal geweldig.

hartjes uitgedeeld leuk idee.

lied op tulpen uit Amsterdam lekker Hollands .

en heerlijk vega eten.

wat een prachtige feestdagen geniet er nog lekker van liefs elja

groetjes voor allemaal .

• 12 December 2022 - 07:41

Jacqueline Veth:

Wat een mooie verhalen van een bijzondere bruiloft. Ik heb ze ook allemaal naar Arno doorgestuurd!

Geniet nog van het mooie India!

• 12 December 2022 - 07:51

Willy Donker:

Lieve allemaal,

wat mooi dat jullie zo genieten! Ik geniet met jullie mee!

lieve groet uit een koud Zoetje.

Willy

• 12 December 2022 - 09:50

Els Hubert:

Zo mooi om te lezen, wat een mooie symboliek allemaal

gefeliciteerd

• 12 December 2022 - 10:49

Monique :

Een prachtig sfeerbeeld schets je weer Jannie! We kunnen heerlijk meegenieten

• 14 December 2022 - 08:19

Rita Snoek:

Prachtig en sfeervol met alle mooie rituelen, dat maakt deze bruiloft wel héél bijzonder! Eén om nooít te vergeten! Het er volop van genieten is terug te lezen in je verhaal Jannie!