Even omschakelen - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu Even omschakelen - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu

Even omschakelen

Door: Janini

Blijf op de hoogte en volg Jannie

17 Juni 2019 | Spanje, Valencia

Als ik kon tekenen zou ik vandaag een ‘zoek de verschillen’ plaatje hebben getekend. Kan dat ook in een verhaal? Gisteravond lukte het me niet. Teveel afleiding in dit huis vol mensen. Misschien nu wel, ik ga het proberen. Vorige week waren we in Cabanyal, voormalig vissersdorp vlak aan zee. Lange straten vol hele oude, kleine huisjes. Yvonne kwam bij sommigen met haar hoofd bijna tegen de dakgoot. Nu zijn we in een buitenwijk van de stad in een zogenaamde ‘gated community’. Bij de poort van het afgesloten complex zit dag en nacht een portier.

De appartementen zijn om een binnentuin gebouwd. In het midden ligt een machtig mooi zwembad. Dat was de aanleiding om in de schrijfweek voor deze airbnb te kiezen. Het marmer op de vloer, de witleren bank, het enorme boxspringbed in onze slaapkamer, de twee badkamers, allemaal oké maar het zwembad maakt deze plaats tot een droomplek. Gisteren nam ik al even een duik. Wat een lauw badwatertje! Dat smaakte naar meer.

Vanochtend om 9 uur stond ik in mijn zwempak voor de ingang van het zwembad, die was op slot. Niet alleen met het gewone slot waar we een sleutel van hebben. Nee, ook met een kettingslot. Oh, dacht ik nog, ik wring mijzelf door de heg die om het zwembad staat. Vergeet het maar, midden in de heg staat ook een ijzeren hek. Geen doorkomen aan. Ik blijf nog een tijdje staan bedenken wat te doen. Ziet de portier mij? Hij komt uit zijn hokje naar mij toe en wijst naar het hekje aan de andere kant. Oh, is dat open? Wauw bedankt! Ik loop om het zwembad heen maar zie dat ook dit hek op slot zit. De portier loopt de andere kant om en komt weer aan. Hij heeft een sleutel bij zich en haalt het kettingslot van dit hek af. Hoera, ik zoen hem nog net niet maar ben wel blij. Heel blij. Wat heb je aan een zwembad waar je alleen maar naar kunt kijken? Het water is nog net zo lauw als gisteren. Ik plons, zwem baantjes, heen op mijn buik, terug op mijn rug. Kleine zwaluwen scheren over het water. Het blauw van het water weerspiegelt op hun witte borstveren. Heel even denk ik nog dat het om exotische blauwachtige vogeltjes gaat maar dan herken ik ze als zwaluwen. Een overeenkomst met vorige week al leken de zwaluwen mij daar veel groter. Waren het misschien zeezwaluwen? Bestaan die?

Nan is vannacht bij ons op de bank blijven slapen. Het was donker gisteravond en laat. Ze had geen zin meer om op weg te gaan naar de kamer waar zij logeert. Als bedankje voor de logeerpartij trakteerde ze vanochtend op een overheerlijk ontbijt. Samen met Lucia haalde ze lekkere broodjes en beleg. Een goed begin van deze dag waarop we meer Spaanse heerlijkheden proefden.

Bus nummer 67 vertrekt hier voor de deur. Een heel aardige opa vertelde ons de vertrektijden. Zo kwamen we veel vriendelijke mensen tegen vandaag. Een Nederlandse serveerster op het eerste terras waar we koffie drinken en appeltaart eten. (Bijna net zo lekker als die van jou Gus!) Deze ondernemende jongedame werkte voorheen in Baristacafé in Grote Houtstraat in Haarlem vertelt ze. Ik ga haar oudcollega’s groeten volgende week maandag. Dan krijg je zeker een gratis koffie verzekert ze mij. Komt vast goed. Dan de volgende opa, in de lift van het gebouw waar we op het dakterras gaan schrijven. Hij wil best even met Willy op de foto. Zij verzamelt vandaag Spaanse mannen. Ik houd het bij drankjes. ‘Agua de Valencia’ is een cocktail van sinaasappelsap, wodka, cava, gin en suiker. Midden op de dag, op een hip dakterras. Het levert mooie foto’s op en schrijfinspiratie.

We bezoeken een postkantoor. Heel vaag gebouw met een systeemplafond. 5 minuten later ontdekken we het monumentale gebouw dat in alle boekjes staat. Het is er zo rustig als in de 60er jaren in een bibliotheek. Ik loop naar een loket om postzegels te kopen maar wordt terug gestuurd. Eerst een nummertje trekken mevrouw. Bij de deur staat de automaat. Ik druk op de knop, pak het nummertje en kan gelijk doorlopen naar het loket waar ik net al stond. Ook hier onbegrijpelijke bureaucratie, samen met de mevrouw achter de balie kan ik er om lachen.

Door naar de chocoladehemel. Op websites en in boekjes wordt er erg over geroemd. Bij het binnenkomen valt het ons een beetje tegen. ‘Lekkers’ in Zoetje heeft een groter assortiment denken we. Dan proeven we van het ijs en de koffie en stoppen met zeuren. De smaak van alles wat we kiezen is geweldig. Chocolateria ‘Valor’ place de la Reina 20. (Voor Elja en Jan die in december hier zijn, churros dopen in chocoladesaus na de marathon!)

We schrijven, eten ijsjes, huren fietsen, lunchen, drinken sangria, maken foto’s, zoeken de weg met Google maps. Staan voor een enorme dichte deur van het stadhuis. Rijden bijna vanzelf de goede kant op richting ons huis. Dan nog heel veel stoplichten waar we lang moeten wachten. Een stukje door Turiapark, nog een paar kilometer rechtdoor en we zijn thuis. Buurkinderen spelen vrolijk tot laat in de avond. Het zwembad sluit om 20.30 uur. Dat is een beetje jammer. Dan morgenochtend maar weer proberen. Slaap lekker allemaal, tot morgen!


  • 18 Juni 2019 - 03:44

    Carla:

    Dat klinkt goed, een zwembad! Dat mis ik hier wel. Het strand is hier heerlijk met altijd veel wind, kracht 4,5 of 6, voor minder doen ze het hier niet. Maar dat betekent dus dobberen en weinig zwemmen. Ik denk ook dat jullie lekkerder eten, bij mij komen de aubergines en de courgettes m’n neus nu wel uit. Alle restaurantjes hebben hier een uitgebreide kaart, en daar is altijd alleen de moussaka en de briam van verkrijgbaar. Briam is een mix van aubergine en courgette, aangevuld met een Snipper groene paprika

  • 18 Juni 2019 - 03:44

    Carla:

    Ik had er nog groetjes en lekker genieten onder getypt, maar kennelijk zat ik aan mijn taks. En Jannie, word jij daar Janini genoemd?!

  • 18 Juni 2019 - 04:17

    Eljanboogaard@hotmail.com:

    Krijg steeds meer zin in Valencia klinkt allemaal goed.
    Nu ook het appartement voor de marathon geboekt is zijn we helemaal rond.
    Wij verkassen drie keer .
    Hebben alleen geen appartement met zwembad maar is denk ik ook niet nodig in december,
    Maar klinkt wel heerlijk.
    En die aqua Valencia ga ik zeker proberen.
    Groetjes elja

  • 18 Juni 2019 - 10:21

    Mieke:

    Dag Jannie, ik geniet van je verhalen. En wat wordt er lekker gegeten!
    Groet, Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 91785

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: