Verbouwde vissershuisjes - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu Verbouwde vissershuisjes - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jannie - WaarBenJij.nu

Verbouwde vissershuisjes

Door: Janini

Blijf op de hoogte en volg Jannie

14 Juni 2019 | Spanje, Valencia

Een sardientje als ontbijt, dat was nieuw voor mij. Het zat verpakt in een soort koekje. Als een verrassing. Voor het eerst deze week ging ik naar de bakker om de hoek. Yvonne was steeds eerder wakker en had al brood gehaald voor ik er aan kon denken. Als ik met Jan kampeer gaat het net zo. Hij zorgt voor het ontbijt en ik voor het avondeten. Vanochtend was ik ineens aan de beurt om brood te halen. Een ‘internationaal brood’ bestelde ik. Integral moest het zijn. Ook goed.

De mevrouw achter de toonbank kletst gezellig. Ik kan de bakkerij in kijken en zie enorme broden in zakken gestopt worden. 40 cm breed en 80 cm lang ongeveer. Mooie platte broden. Ze zijn bedoeld voor restaurants en de bakker bakt er elke nacht 40 begrijp ik uit de Spaanse woorden en de handgebaren van de bakkersvrouw. In de vitrine ligt nog veel meer moois. Ik kies verschillende koekjes, broodjes, een soort minikaasstengels, alles wordt verpakt in dunne papiertjes die ze aan de puntjes dicht vouwt. Uitgestald op het aanrecht lijken het net Sinterklaascadeautjes. Ik begin het ontbijt met een gevuld stengeltje. Hap, hallo sardientje. Dat is een zout beginnetje van de dag.

Na het ontbijt dwaal ik een poosje door de smalle lange straten van El Cabanyal en maak foto’s van de verschillende geveltjes. Er is er niet één gelijk aan een ander. Waar in Nederland vind je zoiets? Ik zou het niet weten. Morgen is het de dag van de architectuur zegt Sneha net. ‘Bekijk gebouwen eens door de ogen van......’ is het thema. Ik kijk duidelijk met Nederlandse ogen naar deze Spaanse wijk vlak aan zee. Verbaasd over zoveel originaliteit. Kleurrijke tegeltjes overal, smeedwerk voor de ramen en deuren. Allerlei balkonnetjes en dakterrassen. Elektriciteitskabels lopen als lange slangen langs de buitenkant van de huizen. Daar ben ik dan weer minder verbaasd over. In Indonesië was dat ook vaak het geval.

Hier staan in iedere straat wel een paar bouwcontainers. Die doen me denken aan Annelinde. ‘Bouwcontainer’, dat was zo ongeveer het eerste woord dat zij kon zeggen. Nee, dat is overdreven. Maar als wij op maandag naar ‘muziek op schoot’ fietsten wees ze enthousiast alle bouwcontainers aan die we tegenkwamen. Steigers trouwens ook. Een paar dagen na haar geboorte zijn haar papa en mama met het verbouwen van hun huis begonnen en inmiddels doet Annelinde zelf mee, met alle plezier.

Wij genieten van ons prachtig verbouwde vissershuisje. De steile, stenen, zeer smalle trap naar de eerste verdieping is nog origineel. De rest van het huis is opnieuw opgebouwd denken we.

Het was vandaag warmer dan de vorige dagen. Lekker chillen op het terras is wat we doen en dan op de fiets richting een klein parkje midden in het centrum. Jardin de Montforte. Het is ‘even’ zoeken, de ingang ligt nogal verstopt maar we vinden de poort en zijn dan midden in de stad in een andere wereld. Grote bomen, een lang pad overdekt met bougainville, sinaasappelbomen, de allergrootste ginkgo bilobaboom die ik ooit zag. Een dromerige plek waar we volgende week zeker gaan schrijven.

Tot zover ging deze dag goed. Uiteindelijk eindigde de dag ook goed maar we beleefden net als gisteren weer een suf moment. Dit keer was Yvonne aan de beurt. Een valpartij, niet met de fiets maar wandelend in de oude stad struikelde ze over een opstaand randje. Een pijnlijke enkel, een paar dikke vingers, een zere elleboog en de schrik flink in de benen. We zijn een stel brokkenpiloten. Gelukkig met sterke botten. Tijd om lekker te gaan slapen nu. Dank voor al jullie lieve berichtjes. Welterusten!

  • 15 Juni 2019 - 03:55

    Annette Doorn:

    Met al die valpartijen denken jullie toch ook aan de lemniscaat die je boven of op de gekwetste plek kan draaien? Goed herstel Yvonne!

  • 15 Juni 2019 - 04:21

    Lucia:

    Goedemorgen Jannie en Yvonne. Het is erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Hoop Yvonne dat je enkel niet al te veel opspeelt. Zondag kom ik en moet zeggen heb er erg veel zin in. Word zo lekker gemaakt door de verhalen

  • 15 Juni 2019 - 04:24

    Willy:

    Het venijn zit in de staart.... Word ik vrolijk wakker met koffie, een krentenbolletje met Vinkenthaler kaas en een nieuw Valencia verslag....schrik ik me weer een Spaans hoedje.
    Wat een pech voor Yvonne en wat een schrik voor jullie beiden. Ik hoop dat het met een sisser afloopt en dat Yvonne geen letsel zal overhouden aan die struikelpartij. Wens haar maar het allerallerallerbeste.
    Mucho amor de Willy

  • 15 Juni 2019 - 07:09

    Adri:

    Op de gedenksteen op het graf van Herman staat een blad van de ginkgoboom.

  • 15 Juni 2019 - 10:01

    Eljanboogaard@hotmail.com:

    Brrr
    Ontbijten met sardientjes
    Lijkt me zelf niet zo lekker.
    Zo zout
    Had je de hele dag geen dorst?
    Weer een valpartij.
    Samen dus brokkenpiloten zo,n leuk woord.
    Dat het minder erg klinkt.
    Elja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 91591

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: