Jakarta! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Jakarta! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Jakarta!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Jannie

15 Juli 2007 | Indonesië, Batavia

Na de tussenstop in Singapore, vlogen we met een super luxe vliegtuig naar Jakarta. Grote stoelen, groot tv scherm, net business class. Opvallend was dat je met deze computer ook talen kon leren en 'brain teasers' kon doen. Even een poging gedaan, maar toen werd (alweer) avondeten geserveerd. Eenmaal in Jakarta was vooral de geur speciaal. Met een taxi van Bluebird reden we naar het hotel. Je kon nog niet echt iets van de stad zien want het was al donker. Het verkeer was wel anders dan in Nederland. Iedereen toetert en hoewel de auto's officieel links rijden, halen ze van alle kanten in. Ook rijden veel auto's gewoon over de vluchtstrook. Op autowegen crossen een hoop brommertjes, vaak met minstens 2 mensen er op(vandaag een met 4 mensen erop gezien).
Vlakbij het hotel liep een klein jongetje 's avonds in het donker nog over de straat, bedelend. Overal op straat staan kleine kraampjes en stalletjes waar mensen hun spullen (eten, schoenen, slippers) verkopen. Na een welkomscocktail en een heerlijke douche, zijn we gaan slapen. Ik was de enige die om half 11 sliep en om 10 uur 's ochtends nog niet uit bed te branden was...
Onze kamers zijn erg mooi, en toen we vanochtend terug kwamen van het ontbijt waren de bedden alweer opgemaakt. We ontbijten in het hotel, er zijn zoveel lekkere dingen dat het kiezen niet meevalt! Ik heb vooral veel fruit gegeten (meloen, watermeloen, papaya..), maar ook een croissantje en een muffin. Nog niet echt ingeburgerd dus, maar nasi als ontbijt konden we nog niet handelen.
Vandaag zijn we met een taxi heel Jakarta doorgecrosst. Eerst naar de haven met grote houten boten. Met een klein houten bootje zijn we overal tussendoor gevaren en we mochten zelfs bij een grote boot aan boord om even rond te kijken. De boot was gevuld met cement en de bemanning zat op de schipper te wachten. Het viel op dat aan de overkant allemaal krotten stonden met een enorme wolkenkrabber er tussen. Het verschil tussen arm en rijk is trouwens overal goed te zien. Naast de "drive-through mobiele telefoon winkel" (als in: te lui om uit te stappen dus maar even door de drive-through om een nieuwe telefoon kopen) liggen zwervers te sla pen. Naast het spoor staan allemaal krotten, de kindertjes lopen zo over het spoor. Na het bezoek aan de haven hebben we bij Cafe Batavia wat gedronken. Het was een heel chique, oud-koloniaal cafe, gevuld met buitenlanders (lees: ambassademensen). Ten slotte zijn we nog even langs het nationale monument gereden en nu zijn we weer terug bij het hotel. Het is hier nu tien voor 5, 30 graden Celcius en nog iets meer dan een uur licht. Kortom: een mooie tijd om het zwembad eens uit te proberen. Nog een berichtje van Jannie: ze vond het helemaal tof dat Jeff ons naar Schiphol wilde brengen en dat Pieter, Hilda en de kids ons uit kwamen zwaaien! Ook vond ze het nu veel leuker om weg te gaan dan vroeger (nu 4 weken, toen een jaar...)
Liefs!

• 15 Juli 2007 - 10:17

@rnold:

Hoi allevier,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen. En zo "vers van de pers"! Wij buffelen nog een weekje door, dus geniet er maar extra van in dat mooie land met al die leuke en zeker ook lekkere dingen!
    Hartelijke groet,
    @rnold

• 15 Juli 2007 - 12:02

Angela Vd Vlugt:

Zo te horen is Jakarta in de afgelopen 17 jaren niet veel veranderd. Het doet je wel wat he..de armoede en rijkdom zo naast elkaar..en daar loop jij dan als toerist tussendoor....je beseft dan terdege hoe goed wij het hier hebben. Dat is het mooie van dit soort reizen..je kunt een hoop relativeren. Lieve familie..een goede reis weer verder...leuk om te volgen hoor!
    Groetjes Angela & family

• 15 Juli 2007 - 12:13

Familie A De Boer :

hallo jalanjalan, ook wij mogen mee genieten van jullie avonturen in jakarta.
    leuk om dit allemaal te lezen.
    wij hebben hier in wyckel net weer een dikke plensbui gehad.
    lennard is ook mee geweest naar schiphol!
    dit vond hij erg leuk.
    jullie veel plezier!!!

groetjes allard, margreet, lennard, amarins en rimmer!!!

• 15 Juli 2007 - 12:20

Ryanne :

hoi buurmaatjes

Wij vonden het ook heel gezellig om jullie weg te brengen hoor! Hebben jullie vliegtuig weg zien vliegen op de spottersplaats!:)
    xoxox ons

• 15 Juli 2007 - 12:25

Laura:

Fantastisch om alles mee te lezen! Jannie, je dochter schrijft net zo leuk als jij! Onze Maarten is ook in Indonesië, heeft net een duikcursus op Bali achter de rug en nu weer op weg terug naar Jakarta.
    Hij moet altijd erg wennen aan het eten end e warmte, veel buikloop de eerste week.
    Geniet ervan met elkaar, ben benieuwd hoe de ontmoeting met "vroeger" uitvalt.

Wij gaan nu op vakantie, we lezen wel mee vanuit de verte.
    Dag, Laura

• 15 Juli 2007 - 16:09

Joyce En Henk:

trima kasi, zo leuk om over jullie te lezen. Er is ook een mini-Indonesia daar ergens bij Djakarta, dat is wel leuk denk ik. Waar gaat de reis nu heen?
    groet, van het warme pleintje.

• 15 Juli 2007 - 16:15

Wieger:

Hoi,

Erg leuk om jullie op afstand te volgen. Ik heb net met Elvira het boek "De scheepsjongens van Bontekoe" gelezen. Die zwierven daar zo'n 400 jaar geleden al in Batavia rond. Ook toen al waren er de kleine Warong's op straat. Kun je ook foto's uploaden zodat we ook wat kunnen zien ? Wij hebben net de nasi met saté op erg lekker !! Maar na een paar weken begon het wel te vervelen herriner ik mij van onze tijd in Indonesië.

Groeten, Quint, Lars, Elvira, Jeanet en Wieger.

• 15 Juli 2007 - 16:49

Elvira:

Kun je ook msn'en daar zou leuk zijn. Ik moet nog een weekje naar school daarna heb ik vakantie.
    Ik wens jullie nog veel plezier daar.

• 15 Juli 2007 - 16:54

Trinette Van Selling:

Ik geniet van jullie (lees: jouw (Aletta)) berichtjes. Heb een hele fijne reis, ik beleef het zo met jullie mee! Groetjes, Trinette

• 15 Juli 2007 - 17:17

Hilda:

Pieter is nog even naar (o)pa en (o)ma om het laatst geschreven stukje te brengen, ze belden al of er nog nieuws was. Ze leven erg mee, en vinden het geweldig om te lezen wat jullie meemaken. (wij natuurlijk ook!!)
    groeten van (o)pa en (o)ma Pieter hilda Ryanne en Maarten!

• 15 Juli 2007 - 18:45

Jacq:

Hallo zeg alweer bericht van jullie.. wat een drukke stad he Jakarta. Ik had het er net met Arno nog over dat we daar meer in de file stonden dan dat we dingen konden bekijken/doen.... Wij zijn toen ook nog in de oude Gouverneurs woning geweest, helemaal in stijl van die tijd ingericht met grote teakhouten meubels en een tafel van 2 meter doorsnee uit 1 stuk hout!
    Zeg net adres en tel nr Veby/Johan doorgesmst naar Jannie; ben benieuwd of jullie hen nog ontmoeten voor je Jakarta verlaat. Wanneer gaan jullie door naar Lembang? over de Punjab door de theevelden?
    Groetjes Jacq

• 16 Juli 2007 - 05:54

Johan:

Koloniaal! Dit geeft natuurlijk wel een vertekende indruk van het expat leven. Jammer dat ik jullie gemist hebt maar hoop dat het leuk is met Veby en de kids aan de rand van ons zwembad

• 16 Juli 2007 - 09:00

Tante Janny:

Leuk om te lezen wat jullie meemaken en zien.Zo kan ik mooi met At en Piet praten over wat jullie beleven.Die vinden het heel fijn om wat over jullie te horen,ook van Hilda en Pieter natuurlijk.Fijn dat jullie het naar de zin hebben.Wij zouden er haast jaloers op worden hoor,maar we gunnen het jullie welgeniet er maar van!

• 16 Juli 2007 - 09:50

(O)pa En (O)ma:

Lieve Jannie, Jan, Aletta en Jelmer
    Zaterdagmorgen via de telefoon van Oom Arie en Tante Jannie jullie eerste berichtje ontvangen. Na de middag kwamen Ryanne en Xyntha met het zelfde bericht. Ook de twee smsjes zijn overgekomen. Wat een verschil met 15 jaar geleden, maar wel prettiger. Zondagavond kwam Pieter koffiedrinken en alweer met een bericht. Ja, het is een hele zit in het vliegtuig, hebben jullie nog kunnen slapen, met al die tv's aan? Wij zijn niet bij de boten in Jakarta geweest maar ze wel op de tv gezien bij een uitzending van Spoorloos. Het is ook heel bijzonder dat arm en rijk zo dicht bij elkaar woont. Bedankt voor de mooie beschrijving Aletta en tot de volgende keer!
    Hartelijke groeten van (O)pa en (O)ma van Maldegem-Bosma

• 17 Juli 2007 - 14:34

Ien:

Hey Aletta! ja ja... en jannie, jan en jelmer...Zo.... een dagje daar en dan al zoveel indrukken, dat belooft wat!! Kan jij je nog iets herinneren van de tijd dat je daar zat???? Of is er niet veel blijven hangen??? Zal toch wel, denk ik. Je zult misschien straks wel bepaalde luchtjes "herkennen" Leuk om het als klein meisje te beleven en nu. Je zult wel een heel andere kijk hebben !! En tsja, die 30 graden alleen al is iets om jaloers op te worden. Hier is het ook dertig graden, maar dan 's ochtends 10, ;s middags 10 en 's avonds tien, gelardeerd met een aantal wolkjes (nou ja, eigenlijk 1 groot wolkendek) en buien (lees: stort buien). Shit, m'n tomatenplanten moeten steeds onder een afdakkie... grr.... heb je een keer olijven en citroenen in de tuin, krijg je dit weer. Voor de rest alles z'n gangetje.. Zaterdag feestje van Lex, jammer dat jullie er niet zijn.... Maar Indonesie lijkt me niet een erg alternatief! Maak je veel foto's ??? Verder niet veel spannends te melden.... dus voordat ik onzin ga uitkramen..... zie uit naar jullie volgende bericht ! heel veel lieve natte groetjes, Ien

• 19 Juli 2007 - 05:25

Namens Anneke:

Ze geniet van jullie reisverslag en leest het tijdens haar ontbijt en voor ze naar school gaat. Groeten