Dag 2,3, 4 - Reisverslag uit Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk van Jannie - WaarBenJij.nu Dag 2,3, 4 - Reisverslag uit Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk van Jannie - WaarBenJij.nu

Dag 2,3, 4

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

25 Juni 2016 | Frankrijk, Honnecourt-sur-Escaut

België dag 2

Vlaggen met tassen er aan en de tekst 'geslaagd', maken plaats voor het zwart, geel, rood van België. Kinderen lopen in rode voetbalpakjes en uit veel ramen van huizen hangt een Belgische vlag. Voetbalkoorts heerst hier alom. Op camping Waterschap is er weinig van te merken. Als we aan komen fietsen is de receptie al gesloten. Wij staan even te kijken bij het informatiebord en horen dan geklop op het raam van een caravan. Er komt een meneer naar buiten. Hij vertelt waar de tentenweide is. Een miniveldje waar we op moeten letten dat we niet in de hondenpoep gaan staan. Het lijkt Zoetermeer wel. Dan loopt hij naar een andere caravan om te kijken of er iemand douchemuntjes voor ons heeft. Dat blijkt niet het geval. Er komt iemand anders die het hele muntjessysteem even uitschakelt zodat wij kunnen kunnen douchen. Dat was lekker na de rit van vandaag. Begonnen in Moerdijk, kwamen we eerst in Breda. Ik kreeg er een stempeltje in mijn pelgrimspaspoort. In de enorm grote kerk midden in het centrum van de stad. Wat is Breda mooi, een beetje deftig ook wel. In ieder geval sfeervol en makkelijker om de weg te vinden dan in Dordrecht. Langs het riviertje Mark reden we naar het zuiden. Nooit geweten Mark, dat er een rivier naar jou genoemd is! Tegelijk met ons fietsten hier tientallen grijze pensionado's. De meesten zeker tien jaar ouder dan wij en bijna allemaal op e bikes. Best gek om buiten de schoolvakanties op reis te zijn. We rijden België in, tussen de velden vol aardbeien en heel veel bijna verdronken mais door. Het heeft hier heel veel geregend, dat is duidelijk. Vandaag scheen de zon en waaide de wind. Het was een tegenwindje maar dat koelde lekker af. Een enorme aardbeien, frambozen, kersen sorbet gaf ons de energie om door te fietsen naar Viersel, daar nog wat te koken en nu een biertje te drinken op een terras aan het Albert kanaal. Het zit hier vol Engelsen die meedoen of kijken naar waterski kampioenschappen die hier zondag gehouden worden. We hebben vanmiddag even naar de training gekeken. Niet te geloven hoe hard dat gaat. Wij blijven maar lekker rustig fietsen!

Overstroming

Gelukkig niet bij ons, maar in Nederland. Bij de eerste koffiestop in Lier was WiFi. De foto's van de overstromingen in Zoetermeer en omgeving stroomden binnen. Oh arme groenten in de wijktuin. De sla leek te drijven en de courgettes zou je gerust waterlelies kunnen noemen. Ongeruste vragen kwamen naar ons toe, of we het droog hadden gehouden in de tent. Wonderlijk hoe plaatselijk buien kunnen zijn. Wij hebben heerlijk geslapen. Weliswaar onder de zoemende hoogspanningskabels en met een snelweg om de hoek van de camping maar na een dagje fietsen maakt dat allemaal niet uit. Dan slaap je als een roos! We zijn vroeg wakker en staan voor 10 uur al op de stoep van de kerk in Lier. Om een stempel te halen in het Pelgrimspaspoort. De deur van de kerk is nog op slot. Dan drinken we eerst koffie met een Lier's vlaaike, het leek meer op een bitterkoekje dan op een vlaai, maar best lekker. Toen doorgefietst naar Mechelen. Op de markt halen we herinneringen op aan de vorige keer dat we hier waren. Mechelen is mooi, beetje Delftachtig, een groot marktplein met leuke terrasjes, boeiende architectuur. Oud en nieuwbouw spannend gecombineerd. Daar kunnen ze wat van in België. Wat zagen we veel bijzondere huizen vandaag. De tuinen er om heen zijn jammergenoeg best triest. Kale grasvelden of tegels. Na Mechelen fietsen we een heel eind over een voormalige spoorlijn, altijd fijn zoiets voor de afwisseling. Geen twijfel over links of rechts, gewoon doortrappen. Aan het eind van het spoor drinken we wat en raken in gesprek met mensen die Zoetermeer kennen. En niet van Snowworld deze keer. De man werkt bij een bedrijf dat kliko's verkoopt. Of we het gemerkt hebben dat Zoetermeer aan het wisselen is?! Ja, dat hebben we zeker, de nieuwe containers zijn al in gebruik. De vriendelijke mensen raden ons een camping aan bij Geraardsbergen. Uh, gaan we dat halen? Ach waarom ook niet? We bekijken het weerbericht en zien dat het rond 21 uur gaat regenen. Daar gaan we weer, langs de Dender. Een schitterende route, kronkelend loopt het fietspad langs het riviertje. We houden de lucht in de gaten. Dikke wolken verschijnen als we er bijna zijn. De eerste druppels vallen als we de tent opzetten. Als de tent staat racen we naar het restaurant van de camping. Een dikke onweersbui barst los. Een prachtige regenboog markeert het slot van deze derde fietsdag.

Wallonië Le petit clos

Domein de Gavers is een enorm groot recreatie terrein. Wij stonden er op de rand van het tentenveldje. Naast ons zwommen de eendjes tussen de picknicktafels. Via kleine paadjes op het terrein bereikten we het jaagpad langs de Dender weer en fietsen voor de koffie (en een stempel) naar Geraardsbergen. Soulcafe, wat een gave plek. Krijtborden aan de muur, kunst ook, door de uitbaatster zelf geschilderd. Folders van de beweging 'trager', toevallig zit de motor van 'trager' ook aan de koffie. Leuk gesprek en een nieuwe 'like' voor de wijktuin! Dan even naar de kerk. Er gaat bijna een uitvaart beginnen maar dat is geen probleem, loop maar door wordt mij gezegd. Ik sta afwachtend op de drempel van de sacristie en wordt naar binnen gewenkt. Daar is de deken zich net aan het aankleden voor de dienst. Een vriendelijke mevrouw geeft mij een stempel en als ik de kerk uitloop komt de stoet aanrijden en stroomt de kerk vol. Wij fietsen verder en komen in glooiend land. Dat is even wennen voor de benen. Volgens het boekje zijn er hier en daar café's. Het lijkt er op dat ze in werkelijkheid niet meer bestaan. We eten onze lunch op een bankje bij een kerk. Later een reep chocolade op een stoep in de schaduw van een huis. En dan bereiken we Tournai/Doornik. Oh wat zitten we lekker. We belonen onszelf met een vette croque monsieur. Dat kunnen de Belgen hoor, lekker koken met veel room en kaas, goede fietserskost! In de kathedraal halen we een stempel en bij madame Monique in de Jacobskapel. En dan fietsen we langs een breed pad met populieren langs de Schelde door naar de Franse grens. En vinden de camping die in het boekje staat vermeld. We zetten de tent voor de deur van een gloednieuwe, onbewoonde stacaravan. Op de veranda staan twee stoelen en een kabelhaspel als tafeltje. We voelen ons thuis! De deur van de caravan is open, we hadden zo in het opgemaakte bed kunnen slapen. Dat mag niet van Jan. Hij vindt het eigenlijk al raar dat ik mijn telefoon even binnen aan de stroom leg. In een hoekje van het veld staan ook fietsers uit NL, gepensioneerd en nu met een lange route door Europa bezig. Zij bewonderen onze matjes, wij hun inklapbare stoeltjes. Een prachtige rode lucht om 22.30 uur doet ook voor morgen weer een mooie dag vermoeden.

• 25 Juni 2016 - 21:59

Susanne :

leuk Jannie zo voel ik mij een beetje mee op reis...

• 25 Juni 2016 - 23:36

Andries:

Hoi Jan en Jannie,
    leuk om te lezen, ik heb goede herinneringen aan deze tocht. Blijf genieten en doe rustig aan.
    Tot het volgende verslag.

• 26 Juni 2016 - 00:33

Elja :

Hoi lekker op vakantie
    Leuk om weer te lezen ,wij zijn net terug van een iftarmaaltijd met vluchtelingen. In lelystad Ons vluchteling gezin was er ook en zo mooi om dit samen te kunnen delen.
    Ook net wat voor jullie .
    Geniet van jullie fiets vakantie liefs Elja

• 26 Juni 2016 - 01:38

Hoi Jannie

• 26 Juni 2016 - 01:47

Hoi

• 26 Juni 2016 - 10:33

Yvonne En Chris:

Het is heel leuk om te lezen waar wij over een paar weken langskomen.
    Jullie fietsen flinke afstanden per dag.
    Mooi weer en voorzichtig aan.
    We blijven jullie volgen.

• 26 Juni 2016 - 12:33

Joke:

Hoi Jannie en Jan,
    Wat een mooie tocht zijn jullie aan het maken. Leuk om de verslagen te lezen. Geniet er van! Groetjes, Joke en Willem

• 26 Juni 2016 - 12:49

Nan:

Nu dan misschien meer dan de aanhef ?

• 26 Juni 2016 - 16:11

Adri:

Lieve reizigers,
    Wat leuk om te lezen van jullie pelgrimstocht. Een goede reis gewenst en een behouden aankomst!
    Vandaag is het hier prachtig weer! Misschien stuur ik een keer een elfje voor onderweg, dat moet ik nog bedenken.

• 27 Juni 2016 - 14:21

Nicole Kloor:

Hoi Janni en Jan
    Leuk om jullie pelgrimsverslag te lezen een goed rit verder
    Joke stuurde mij dit verslag door. Wij fietsen de laatste tijd weer iedere zondag naar leiden naar de kerk
    Je hebt de foto's van het kleed ontvangen op je app, het was leuk om daar aan mee te werken wel intensief.
    Ik had ook nog een tentje dat is nu naar Boris (zoon van Liselet) die wilde ook graag kamperen
    Goede reis verder en liefs Nicole

• 28 Juni 2016 - 08:18

Jeannette:

lieve Jannie en Jan, gaaf om te lezen - je schrijft zo dat ik het voor me zie hoe jullie fietsen/zwemmen op deze tocht! Goede tijd verder en blijf maar fijn schrijven :-)! Liefs!

• 28 Juni 2016 - 20:55

Anneke De Weerd:

Hoi Jannie,

Net terug van vakantie dus nu pas je reisverslag gelezen.
    Ben je onderweg naar Compastella of is dit een andere route? Gaaf!!
    Hopelijk niet te veel regen Goede reis,