Isadou - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu Isadou - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu

Isadou

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

18 April 2013 | Suriname, Lelydorp

Dag koelkast, waterleiding, internet en auto! We gaan vandaag een paar dagen naar het binnenland en laten de luxe van de bewoonde wereld achter ons. Dat vraagt wel wat voorbereidingen, alsof we gaan kamperen. Alice en André zijn er druk mee, ze pakken van alles in: Een grote koelbox en een krat vol eten en drinken, zaklampen, hangmatten, zwemspullen en natuurlijk ‘de kinderen’, de papagaaien! Die worden steeds mooier. Toen we hier aan kwamen waren ze nog kaal en best lelijk,( een beetje zoals onze jonge duiven vroeger) Nu krijgen ze steeds meer gekleurde veren en proberen zelfs hun vleugels uit te slaan. Nog even en ze vliegen achter ons aan naar Nederland. In de auto staat het mandje met de papagaaien weer tussen ons in. De weg naar Atjony golft door het landschap. Er rijden nauwelijks auto’s. Even lijkt het alsof er weer een ongeluk gebeurd is. We zien een kleine opstopping waar een politieauto bij staat. Eén van de agenten loopt met een beest aan een stok naar de kant van de weg. Het blijkt een luiaard te zijn. Die gaan soms , lekker lui, midden op het warme wegdek liggen. A en A kijken er niet van op. Soms komt er een luiaard in hun tuin buurten, ze hebben best scherpe klauwen vertelt Alice maar als je ze onder hun oksels optilt, draag je ze zo de tuin uit. Als de weg ophoudt, parkeren we de auto, doen nog wat laatste inkopen en stappen over in een prachtig roze korjaal, die al op ons ligt te wachten. Er liggen tientallen korjalen naast elkaar in Atjony. Ze worden volgeladen met alles wat mensen mee willen nemen naar het binnenland. Van gasbommen (zo worden gasflessen hier genoemd) tot zakken cement. En tussen al die spullen prachtige mensen, Marrons, afstammelingen van gevluchte slaven. (marronage is het franse woord voor vluchten) Jammergenoeg willen de meeste Marrons liever niet op de foto. Ze zijn bang dat ze dan hun ziel kwijt raken. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. We schepen in en varen de Surinamerivier op. Een prachtige brede rivier, aan beide kanten omzoomd door tropisch regenwoud. Groener kun je het niet bedenken. Af en toe passeren we een dorpje. Vrouwen doen de was aan de waterkant, mannen vissen en varen, kinderen spelen er tussen door. Het ziet er zo eenvoudig romantisch uit. Hoe zou het zijn om hier te leven? We weten het niet, want we varen de dorpjes voorbij naar ons eigen vakantieeilandje Isadou. André en Alice komen hier heel graag. Ze hebben hier echt vakantie. Thuis zijn ze druk, met het onderhoud van hun grote tuin, het oogsten en verwerken van groenten en fruit, het aandacht besteden aan Alice haar ouders, die op hetzelfde erf wonen, het verzorgen van de vogels, en natuurlijk het verwennen van hun gasten ;-) Nu zitten Jan en André lekker in de sula, de stroomversnelling in de rivier, te kijken naar de langs varende korjalen. Alice ligt te lezen in de hangmat en ik zie vanuit mijn hangmat overal kleine groen/blauwe metallic achtige hagedisjes weg springen. Vanavond gaan we cassave eten, een spelletje Phase 10 spelen, en als om 2300 uur de generator uit gaat, lekker slapen in ons huisje met vier tweepersoonsbedden. De nachtwaker zet een olielamp neer, en als ik uit het open raam kijk, (er is helemaal geen raam) zie ik een prachtige sterrenhemel, precies zoals jij voorspeld had Silvy! Ik lig onder de klamboe en denk terug aan deze twee weken in su, het waren superweken. De grote gastvrijheid en gezelligheid van Alice en André en hun vriendelijke, belangstellende familie maken dat je je hier heel snel thuis voelt en best zou willen blijven. Gran tangi lieverds!

• 18 April 2013 - 05:39

Johan Kieft:

geweldig, Jannie,

lijkt op Kalimantan, maar het bos ziet er gewelig uit. Ben jalours, doet me aan Redi doti denken in Wageningen

Johan

• 18 April 2013 - 09:25

Mariam:

Beste Jannie,
    vond jullie via FB. wat een mooi verslag!! Dank je wel voor het delen.
    Mag ik weten hoe we jullie gastvrouw en heer kunnen vinden?
    Zou graag met hun ook een trip maken naar Atjoni.
    Groeten, Mariam.

• 18 April 2013 - 09:43

Shekina:

We kennen elkaar niet maar in juli ben ik in Suriname Kan je me vertellen hoe ik deze trip boek en hoe hoog de kosten zijn Lijkt me erg mooi om te ervaren

• 18 April 2013 - 12:48

Jannie :

Beste Mariam en Shekina, Alice en André zijn vrienden waarbij wij logeren, ze zijn geen touroperator ;-) je kunt via orangesuriname.com dezelfde tour boeken. Veel plezier!

• 18 April 2013 - 13:53

Annoesjka:

Lieve Jannie,
    wat een mooi verslag heb je geschreven! Echt genieten van hoe jij daar genoten hebt! De foto's zijn ook prachtig, geweldig die twee op Zanderij met hun welkom bordje (niet gek dat men denkt dat ze touroperators zijn)
    Nu krijg ik ook echt zin om te gaan! gelukkig en zeker voor Alice duurt dat niet meer zo heel lang en ziet ze de kinderen ook weer
    veel liefs,
    Annoesjka

• 18 April 2013 - 16:53

Adri:

Jullie vakantiehuis lijkt wel op de trekkershutten waar wij logeerden met de sobere weekenden.
    Nog een mooie vakantie verder.
    Groeten van Adri

• 18 April 2013 - 21:13

Natas:

Hola Nu zij jullie op de weg (vlucht) terug naar NL :-)
    In het Spaans en Frans ook, betekent maron Kastanje of bruin, kastanjebruin ;-)
    Ik kijk ernaar uit jullie hier te verwelkomen TX voor de mooie verhalen, en tot de volgende met foto's buiten bij kampvuurtje???
    kussss ♥