Fietsenin Su - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu Fietsenin Su - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jannie - WaarBenJij.nu

Fietsenin Su

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

13 April 2013 | Suriname, Lelydorp

Wat willen Nederlanders, zelfs als ze in een heerlijk tropisch land zijn?! Fietsen natuurlijk. Alice en André ontraden het ons ernstig. In Nederland fietsen zij graag maar het Surinaamse verkeer vertrouwen zij ‘voor geen meter’. André is al eens aangereden en dat verhaal maakt ons een beetje bang. De enige mensen die hier fietsen, zijn Hollandse stagiaires vertellen zij. En het is waar, bijna alle fietsers hebben blond haar en een staartje. Na een bezoek aan fort Nieuw Amsterdam drinken we wat bij Zus en Zo, dé plek in Paramaribo waar je fietsen kunt huren, om er even aan te ruiken....Natuurlijk vinden we een leuke route, langs oude koffie, suiker en cacaoplantages in het district Commewijne, daar is het rustiger dan in de stad en we krijgen van Alice toestemming om te gaan fietsen, hoera! Als we op woensdag een wandeling maken bij Paraflor, een bijzondere gemberbloemenkwekerij, hoost het de hele middag. Oei, denk ik, als het morgen ook zo regent, valt onze fietstocht in het water. De volgende dag is de lucht dreigend donker, we fietsen langs de rivier, zo veel mogelijk op de rand van het asfalt en het verkeer valt ons mee. De meeste auto’s komen niet al te vlak langs ons scheuren en het links rijden went snel. Dan vallen de eerste druppels. We schuilen onder een feestafdak langs het water. Ik zie een bordje toiletten en moet ineens plassen. Als ik op de wc zit, zie ik kleine (vogel?) poepjes op de vloer bij mijn voeten. Ik denk aan een zwaluwnest en kijk naar boven, daar zie ik twee vleermuizen rondjes vliegen. Ik sta gauw weer buiten. Tijdens de tweede bui schuilen we bij een haventje waar matrozen uit Guyana onder een afdak domino zitten te spelen. Ze nodigen ons uit om mee te spelen, willen we een biertje? Ze vertellen over de visserij en zijn nieuwsgierig naar wat wij doen. Dit is wat fietsen ook zo leuk maakt, de ontmoetingen onderweg. Bij de laatste bui van de ochtend zijn we bij een benzinestation. De stroom is daar uit gevallen, dus wij kunnen wel even parkeren en de pompbedienden maken graag een praatje, in het Indonesisch deze keer. Met een bootje steken we de Suriname rivier over en fietsen dan in Commewijne. Heerlijk rustig, af en toe staat er een kraampje met fruit langs de weg, we kopen manya’s (mango’s) De kramen met gedroogde vis en garnalen fietsen we gauw voorbij. Op de plantage Mariënburg bezoeken we de oude suikerfabriek. Jan is zeer geboeid, het verhaal over hoe het suikerriet geoogst en verwerkt werd en de resten van de enorme machines en gebouwen die er nog staan spreken tot zijn verbeelding. Ik zie vooral een kans voor Manon, die museumkunde studeert (sorry Manon, je opleiding heet anders, maar ik ben het even kwijt) om hier een museum van te maken. Het hele terrein is nu enorm verwaarloosd, een uitdaging voor een stagiaire! We overnachten in Frederiksdorp, familie Hagemeijer heeft hier een oude politiepost prachtig gerenoveerd. Samen met een Belgisch stel met hun kindje van bijna twee jaar, die vandaag ook fietsten, eten we daar. De baas komt bij ons aan tafel en we hebben een boeiend gesprek over ondernemen in Suriname en tegelijk veel plezier met de kleine Warre. Goede reis Christof en An, misschien lezen jullie hier mee?! We hebben genoten van jullie gezelschap. De volgende ochtend vertrekken we met z’n vijven en gaat het over een modderig pad. We slippen, glijden, lopen, baggeren is misschien het beste woord?! Ik plaats een foto van mijn fiets hierbij. Aan het eind van de dag hebben we de fiets bij de car wash schoon laten spuiten ;-) Vandaag schijnt de zon en we hebben bijna heimwee naar de regen van gisteren. Het is heet op de fiets. We stoppen een poosje in Alkmaar, een botenbouwersfamilie is daar hard aan het werk, zo mooi om te zien hoe de bootjes waar we de rivieren mee oversteken hier gemaakt worden. Eén van de bouwers loopt met ons mee en vaart ons naar de overkant. Dan gaan we verder naar plantage Peperpot, een oude koffieplantage en nu natuurgebied. De koffiefabriek of loods staat er nog maar er is niets te beleven, geen gids, geen informatie, alles is afgesloten. Nog een project voor Manon! Het engste deel van de fietsreis moet dan nog komen. We schepen in voor de laatste oversteek, terug naar de stad. Het waait heel hard, er staan schuimkoppen op het water van de rivier en we rollen over de golven. Brrrr, ik zie Jan zelfs een beetje bang kijken. ‘Wil je een zwemvest aan?’ vraagt hij mij. ‘Nee,’ zeg ik, te benauwd om één hand los te laten. Onze schipper lacht hard en brengt ons veilig aan de overkant. Een enerverend einde van deze tweedaagse tocht op de fiets!
Ps Het verhaal over het kindertehuis komt! Ik ben er nu drie keer geweest. Op 4 mei mogen de kinderen mee doen met een voorleesprogramma op tv, ik schrijf er later meer over.

  • 13 April 2013 - 21:08

    Natas:

    hiephoi wat een avontuur! Ik zie het helemaal voor me ;-) en de foto's helpen er ook geweldig bij, morgen hier ook een lentedag in het vooruitzicht ☼ vandaag met de boefjes gewandeld naar het stads♥ en Aur☼ra houdt dat al heel goed vol! Eliano is nu 20 weken en al 2 tanden rijker ☺
    mooie foto van de baggerfiets :-) enne waar kwam je de hagedis/salamander tegen? ik zag vandaag een bus rijden die naar schiphol gaat via Leiden ns ... zou die ook retour gaan ... vraag ik me zo af ... de 19e ga ik 's morgens vanuit mijn werk naar U voor een diploma uitreiking ... Ro heeft de kinders en als het meezit rijd ik op de motor , dan zou hij de kids mee moeten nemen en ik weet niet zo goed of het dan gaat passen met 5 in de kar!? wat denk je zelf?
    ben wel benieuwd naar alle foto's met de rest van de verhalen erbij :-)
    ♥egroeten daar in Suri van Natas ♥♥♥

  • 14 April 2013 - 10:58

    Jeanet:

    Jullie maken weer heel wat mee, de boys lijkt het wel leuk om met de fiets zo'n overtocht te maken. Elvira net weer terug uit Frankrijk met haar eigen verhalen. Geniet er nog maar even van. Wij genieten van de prachtige foto's

  • 15 April 2013 - 08:48

    Grietje:

    Jeetje, je maakt wat mee. Leuk hoor al die verhalen. En dat heerlijke weer.... warme regen toe :)

  • 15 April 2013 - 11:45

    Tante Janny En Oom Arie.:

    Een leuk verhaal Janny!
    Jullie zien zo heel wat van de wereld! geniet er maar van hoor!
    Nog veel mooie dagen toegewenst door Tante Janny.

  • 15 April 2013 - 12:37

    Yvonne:

    Wow, wat maken jullie weer een prachtige reis. Ik kijk al uit naar de verdere mooie verhalen. X Yvonne

  • 15 April 2013 - 22:03

    Mieke:

    Stoer hoor, om daar te fietsen in hitte, regen en door de modder. Wij hebben die plantages met een boot gedaan, ik bedenk me nu dat ik een boek heb over Mariënburg, over een opstand van contractarbeiders omstreeks 1900. De schrijfster, Cynthia Mc Leod gaf 6 jaar geleden historische rondleidingen door Paramaribo, heel boeiend, maar ze zal het nu denk ik niet meer doen, ze was toen al behoorlijk oud. Leuk die foto's!
    Groet, Mieke

  • 18 April 2013 - 02:07

    Loes:

    Wat 'n leuk verhaal weer Jannie en zo herkenbaar! De tropen blijven toch de tropen, waar ook ter wereld. Ja fietsen, dat begon in Iquitos nu net een beetje te komen. Zes jaar geleden was er geen enkele fiets en nu is er zowaar een wielrenclub! Prachtig land ook hé Suriname? Geniet nog lekker verder. Groeten vanuit een warm Lima, morgen vertrek ik per bus naar het noorden, eerst naar Trujillo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 810
Totaal aantal bezoekers 91913

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: