De heren van de thee - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu De heren van de thee - Reisverslag uit Tegal, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

De heren van de thee

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

19 September 2022 | Indonesië, Tegal

‘Ik heb een verrassing’ zegt Johana terwijl ze zich naar ons omdraait op de voorstoel van de auto. We zijn na een supergezellig weekend in Kertasari op weg naar huis. Huis is het hoofdkantoor van Ewindo in Purwakarta. Jan en ik zitten achterin de auto en kijken Johana vol verwachting aan. ‘Ik ga mee naar midden Java morgen!’ is haar goede nieuws. Wauw, dat is fijn. Jo (spreek uit Djo) heeft ons bezoek uitgebreid voorbereid, ze haalde ons af in Jakarta en is dagelijks betrokken bij alles wat wij doen. We trekken nu een week met elkaar op en voelen ons thuis bij elkaar. Wie voelt zich niet thuis bij Jo? Ze bedankt een tukang parkir (parkeermeneer) net zo hartelijk als ze de satpam (bewaker) begroet. Ze zingt en danst, vertelt verhalen, maakt grappen en voert serieuze gesprekken. Ze koopt haar schoenen in Bandung bij een kleine start-up die hun medewerkers goed betalen. Haar zeep en crémes komen van een ander klein bedrijf uit Bali dat alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt. Alles organic! Jo is een bewust levend mens én supervrolijk en enthousiast. Een soort mix, in een jongere versie, van Liselet en Natascha Bruti! Wie deze vrouwen kent snapt dat wij blij zijn met Jo haar gezelschap.

Het hele weekend mocht ik Johana’s telefoon gebruiken als hotspot.Ook een toffe bijkomstigheid. Nu we terug zijn in Purwakarta ben ik pas echt internetloos. We logeren vannacht in de jogolo. Eenbungalow aan de rand van het urban farming centre, de buurttuin van Ewindo. Het is er stilletjes zonder het vrolijke gezelschap waar we vanmiddag mee door de theetuinen van Malabar wandelden. Ik facetime-de vlak voor de lunch even met de familie in Haarlem en vertelde van de theestruiken. ‘Groeien de kopjes thee daar aan de bomen?’ vroeg Annelinde met een dikke knipoog. Bij het zien van de foe yong hai die op tafel stond riep ze verbaasd uit: ‘Huh, eten jullie dat als ontbijt?’ Zij gingen net op weg naar de bakker. We lunchten in het voormalige huis van de bekende theeplanter Bosscha. De kamer is ingericht met meubels die in Nederland honderd jaar geleden in de mode waren, lampenkappen zoals je ze nergens in Indonesia ziet, een oude piano maakt de sfeer compleet. In Lembang kenden wij de sterrenwacht, observatorium Bosscha, wat deze man daar liet bouwen.

Het was vandaag, nog meer dan de voorgaande dagen een dag van foto’s maken. Ik raak er bijna aan gewend. Poseren, en dan met 5 verschillende camera’s foto’s maken en nog eens en nog een keer, nu met alle duimen omhoog. Midden in de theetuinen vinden we een aardappelveld met nog mooiere kentang dan we gisteren al zagen. Ik blijf het apart vinden, aardappels kweken in dit rijstland.

Gisteravond begon met het bekijken van twee filmpjes op YouTube over voeding. Sinds hij 50 is heeft pak Kurniawan zijn voedingspatroon veranderd. We kijken mee naar een uiteenzetting van een Amerikaanse voedingsdeskundige over tien voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden en tien die juist goed voor je zijn. Groenten zijn superbelangrijk, mee eens. Lightproducten en alles met smaakversterkers: beroerd, ook mee eens. Margarine blijkt (volgens deze meneer) heel slecht te zijn, dat wist ik niet. Na de filmpjes komt de whisky op tafel. Die stond nergens in de lijstjes, is natuurlijk geen voedsel! We lachen er om met de hele club. In onze theekopjes proeven we een bodempje whisky en dan gaat de karaoke gaat weer aan.

Ontbijttijd op zondag wordt een half uur verplaatst. Na alweer een verrukkelijk maal vertrekken we naar Malabar. Daar komen we, tijdens de wandeling die we maken, midden op een kruising pak Nandang tegen, de chauffeur van Mark en Edith. Hij woont hier in de buurt en wil een pakje meegeven naar Zoetermeer. Dat komt een volgende keer, voor nu krijgen we spekkoek, die is voor ons. Jummie!

De foto’s bij dit verhaal staan op mijn polarsteps [e-1f33a]


  • 19 September 2022 - 17:00

    Elja:

    Heerlijk dat jullie zulke leuke mensen ontmoeten .
    Theeplukken ik vond het indrukwekkend zoveel blaadjes in een kilo en dat ze toen zo weinig verdienden .
    En lekkere spekkoek .
    Die wil ik zelf nog eens proberen te bakken .
    Je moet er de tijd voor nemen .
    Zaterdag avond had een nichtje hem gebakken hij was heerlijk .


  • 19 September 2022 - 19:32

    Anneke :

    Ik denk dat ik precies weet hoe de inrichting van het huis van Bosscha er uit ziet. Dat hebben de generaties goed doorgegeven. Als ik een fotoalbum pak zie ik het zo. Mooie ervaringen beschrijf je. Ik geniet en reis een beetje mee

  • 20 September 2022 - 08:38

    Willy Donker:

    Kopjes thee hangend in de bomen en laagjes whisky in een theekopje. Zit spekkoek ook in de tien geboden lijst van verboden producten? Ik zou er toch maar lekker van smullen net als de Foe Yong Hai bij het ontbijt.
    Liefs uit Zoetje

  • 21 September 2022 - 14:12

    Tiny Brunott:

    Lieve Jannie Ik krijg indruk dat het meer een eet en food festival is!!
    Whiskey in theekopjes! De associatie is gelijk gelegd. Mijn oma die c en a spullen vervoerde in een Bijenkorf tas. Ik reis net als Anneke met je mee. Maar super vet als je terug bent. Polarsteps???? Hier heb ik iemand bij nodig. Liefs en geniet met volle teugen.

  • 24 September 2022 - 14:32

    Jannie :

    Blijkbaar kun je op waarbenjij.nu maar een maximaal aantal foto’s plaatsen. Nu zet ik de foto’s op Facebook, net zo makkelijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 91814

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: