Grote gastvrijheid - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Grote gastvrijheid - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Grote gastvrijheid

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

13 April 2011 | Indonesië, Lembang

Nicolette, bij wie we nu al sinds zaterdag logeren, woont vlakbij de Seskao. het opleidingscentrum voor de luchtmacht. Op dit terrein ligt de golfbaan en Aletta wilde daar graag gaan kijken. We hoorden van ibu Hatima, de schoonmaakhulp van Nicolette dat haar man er werkt als caddy, hij wil ons de golfbaan wel laten zien en kan ook les geven. Om mij te overtuigen om mee te gaan vertelt Aletta dat ze ergens gelezen heeft dat golf de gezondste sport voor senioren is. Niet te inspannend, weinig kans op ongelukken en toch lekker veel bewegen. Okay, okay, ik ben overtuigd en a met haar mee, om foto's te maken en om gezellig te praten met de mensen die het best interessant vinden om te kijken naar de golfkunsten van zo'n jonge blonde bulee (blanke) Bij elk balletje dat Alet slaat krijgt ze enthousiast commentaar: 'Bagus, pintar, cepat belajar' en soms 'no problem' als ze een stukje gras de lucht in stuurt. De meeste ballen vliegen best ver weg en als er een wat minder ver komt, dan ligt het aan Alet haar schoenen, is het idee van Dadang Pro, de golfintsructeur. Ze moet echt sportschoenen gaan kopen. Wij houden het bij de gewone schoenen en houden het motto van mijn opa in gedachten die zei vroeger: 'Als je echt kunt schaatsen, dan kun je het zelfs op het hout van je schaatsen'. Zoiets zal voor golfen ook wel gelden. Na 100 ballen spreken we af om de volgende ochtend weer te komen oefenen. 's Middags wandelen we via allerlei kleine steegjes naar het Grand hotel. Een heel oud koloniaal hotel, misschien wel 100 jaar oud? Er schuin tegenover bij de afslag naar Cisarua is een nieuw hotel gebouw, het Sangrila. We gaan er even naar binnen en dan begint het te regenen, een tropische stortbui die twee uur duurt. Die tijd brengen wij door in de Spa van het hotel, met een prachtig uitzicht over het dal van Cisarua. Dinsdag begint weer met een golf lesje en dan foto's ophalen voor Ika en op bezoek bij Kasimun en Kokom. Ika heeft serundeng voor de hele familie gemaakt, dat deed haar moeder Ma Nih vroeger altijd al en zij heeft de traditie voortgezet. We hebben al kilo's seroendeng mee naar Nederland genomen. Met Kokom gaan we naar het kantoor Camat, een soort gemeentehuis. Kasimun is RW, rukun warga, zoiets als voorzitter van de buurtvereniging (Zou dat de goede vertaling zijn?) Er lezen hier aardig wat Indonesiakenners mee, graag jullie commentaar als het anders is.
Kasimun (hij werkte vroeger bij ons in de tuin en Aletta speelde vaak met zijn zoontje Fajar))en Kokom zijn nog even hartelijk als altijd en zeer geinteresseerd. Ze vragen uitgebreid naar iedereen in Belanda en vertellen ons hoe het met hun kinderen en familie gaat. Fajar verkoopt sate op de pasar, hij is druk bezig met de voorbereidingen daarvoor. We gaan vanavond een sateetje bij hem kopen, als we hem kunnen vinden, want het wemelt rond de pasar van de stalletjes en karretjes die iets te eten verkopen. 's Middags gaan we naar de warme bronnen in Ciater. Als we de bergen inrijden door de theetuinen wordt het steeds donkerder en als we in het zwavelwater drijven begint het weer te regenen. Het heeft wel wat, de opspattende bubbels om ons heen. we proberen alle baden uit en zouden zo een reportage voor de Happinez kunnen maken! Als het onweer dat we in de verte al hoorden steeds dichterbij komt gaan we toch maar uit het water en in een dichte mist rijden we weer terug naar Lembang. 's Avonds heeft ibu Maria weer heerlijk gekookt, rendag ayam, kang kung met kwarteleitjes, tempee goreng, mjammmie. We spelen een paar spelletjes rummy cup met Brayen en Dennis en midden in de nacht krijgen we een smsje van Jan dat hij een vlucht geboekt heeft.Toch nog! Wij begonnen al heel erg te twijfelen of het er nog van zou komen. Hij komt zaterdagochtend vroeg aan en we zien elkaar dan in Happy Valley in Bogor. Vandaag gaan we eerst naar de pasar in Lembang. Het is nu donderdagochtend 9.00 uur terwijl ik dit zit te schrijven, Aletta slaapt nog, ik ga haar wakker maken. Hartelijk bedankt voor al jullie leuke reacties! Wil je de groetjes doen aan alle kleuters Patricia? Ik zal nog wat foto's maken van de Indonesische kleuterscholen hier en ze na de vakantie op school laten zien. En nog een vraagje, aan mijn collega's die hier lezen: Weten jullie al wat het thema van het project wordt? Als het muziek wordt dan probeer ik een nieuwe angklungset mee te nemen! Tot een volgende keer. Salam manis van Aletta en Jannie.

  • 14 April 2011 - 06:47

    Ryanne:

    Hoihoi!

    Leuk om al jullie verhalen te lezen :), ik heb gister de vorige naar opa en oma gebracht en zal vandaag deze brengen!

    Liefs, Ryanne

  • 14 April 2011 - 07:05

    Ien:

    joepie!! alweer eerste!!! Heb even niks te melden, want.. te laat opgestaan..... moet nog aankleden en over tien minuten les gaan geven.... met mijn ontbijtje natuurlijk in mijn tas... oh.... het wordt nooit wat met mij! SPA? GOLFEN? pffff..... je krikt je status per dag wel op zeg! Wat een heerlijkheid moet het zijn! dikke kus voor Jan als ie komt! ik ga!!! xxx ien

  • 14 April 2011 - 07:06

    Ien:

    oeps... ik had het niet gezien... tweede dus.....

  • 14 April 2011 - 07:14

    Jacqueline:

    Leuk om jullie verhalen te lezen... ik zie lembang en bandung weer voor me... voel me er wat geemotioneerd door.. maar golven Jannie, dat had ik niet van je verwacht, ha ha....
    Ik heb hier ook nog een angklung te leen!!

  • 14 April 2011 - 07:41

    Jeanet Van Maldegem:

    We hadden het gisteren nog over de seroending, ons potje was leeg we vertelden onze kids dat we dat inderdaad vaak uit Indonesie kregen en dat het dan veel lekkerder is.
    Fijn dat jullie Jan nog in dat mooie land gaan ontmoeten.Hier ook wisselend weer zelfs met hagelstenen,

  • 14 April 2011 - 08:44

    Jeannette:

    Wat schrijf je heerlijk beeldend, Jannie, ik zie zo voor me hoe jullie het hebben en wat jullie doen, blijf schrijven!!! Liefs Jeannette

  • 14 April 2011 - 15:25

    Buurman Bert:

    Hoi Jannie, ik krijg veel heimwee bij het lezen van al je smeuige verhalen. Het kindje van Saskia is zondag 5 uur in de middag geboren; een zoon (Roald, van Dahl, je weet wel). Nog veel plezier en doe Jan de groeten. Bert.

  • 14 April 2011 - 20:53

    Mieke:

    Dag Jannie en Aletta, ik geniet van je verhalen. Pas maar op met dat golfen, voor je het weet ben je er aan verslaafd.Tot ziens, Mieke

  • 15 April 2011 - 14:56

    Jyce:

    Beste Jannie e Aletta,
    Trimakasi voor jullie mooie verslag, heel interessant om te lezen.
    Volgens mij zag ik Jan vanmorgen vroeg naar de Randstadrail gaan, hij had echt weinig spullen bij. Maar het is maar voor een week. Ik had vorige weekend nog gezegd dat hij die ene Havrix wel moest halen, maar of hij dat gedaan heeft? Tida ada bagus! Morgenochtend gaan jullie hem afhalen toch, dat is wel gezellig, een goede reis verder en veel liefs uit de Leyens Zoetermeer,
    Joyce

  • 15 April 2011 - 19:29

    Wilma:

    hallo Janny en Aletta! Jennifer heeft me gisteren jullie site doorgegeven en zit nu jullie gezellige reisverslagen te lezen.
    Ja en dat van die scooters en zo komt ons heeeel bekend voor :)
    Nog heel veel plezier de komende dagen en goede reis terug!
    Heel veel groetjes, Theo en Wilma (en Jennifer natuurlijk!)

  • 16 April 2011 - 08:09

    Marga:

    Hoi Jannie,

    Door jouw reisverslag krijg ik toch wel zin om Indonesie een keer te gaan bezoeken!
    Het thema voor het project is de boerderij geworden, meeste stemmen gelden. Volgens mij was dat ook jouw keus toch?
    Goede reis terug, Marga

  • 16 April 2011 - 08:20

    Karlijn :

    Hoi,

    Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen. Veel plezier nog daar en vooral optimaal genieten!
    groetjes Karlijn

    (uit Lelystad)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 91867

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: