The Edge - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Jannie - WaarBenJij.nu The Edge - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Jannie - WaarBenJij.nu

The Edge

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

17 Augustus 2014 | Bonaire, Windward Side

De rest van mijn leven hoef ik niet meer naar de kermis. Anderhalf uur duurde de vaartocht van Saba terug naar Sint Maarten en zo lang werden wij op de boot, met de spannende naam ‘The Edge’ heen en weer geslingerd. We hadden verwacht dat deze reis kalmer zou zijn dan de heenreis. The Edge is een catamaran en leek veel stabieler dan onze boot van de heenreis maar het tegendeel bleek waar. Ik ging lekker bij een open raam zitten, haha dat was een tegenvaller, na vijf minuten moest het raam dicht. We stuiterden zo hard over de golven dat het water zelfs door de sponningen van de ramen naar binnen stroomde. We bleven, voor zover dat kon naar de horizon kijken en bewogen mee met de bewegingen van het schip en werden gelukkig niet misselijk. Het was alsof we anderhalf uur in de Efteling waren en dan niet in de droomvlucht maar in de pegasus zaten (zo heet die houten achtbaan toch?) Heftig, beetje spannend en tegelijk ook bijzonder om mee te maken. Een rammelend taxibusje bracht ons vanaf de haven naar de Franse kant van het eiland, waar we gereserveerd hadden in Les Balcons, beste keus van 2013 volgens de Lonely Planet. Toen we aankwamen voor een groot afgesloten hek en een verlaten receptie was dat even een tegenvaller. Aan de andere kant van het hek stonden mensen die naar buiten wilden en er niet uit konden. Dat maakte de situatie wel grappig. Na een telefoontje kwam er iemand om hen er uit te laten en ons er in. Vervolgens kregen we de sleutels en een uitgebreide uitleg over het alarmsysteem, de kluis, en het hek dus, we zitten hier safe ;-) Wat een verschil met Saba dachten Jan en ik tegelijk. Toen we daar aankwamen vertelde Wim, de eigenaar van Juliana’s dat we de deur van onze kamer niet op slot hoefden te doen. Op Saba laat iedereen alles open en dat kan daar. Ter illustratie: De enorm dikke politieagent van het eiland kwam ’s ochtends in Juliana’s ontbijten en zat dan gezellig zijn facebook te checken. Het was dus even wennen toen we hier gisteren aankwamen. Op Saba groet iedereen elkaar. Iedere bestuurder van een auto steekt een hand op naar voorbijgangers. Tijdens het ontbijt en bij het zwembad in Juliana’s werd er gezellig gepraat. Waar kom je vandaan, wat heb je beleefd, waar ga je naar toe, waar heb jij lekker gegeten, dat soort gesprekken met mensen van allerlei nationaliteiten. Een sfeertje zoals bij ons thuis, bij het kampvuur op mooie zomeravonden, een sfeer naar mijn hart. Toen ik Les Balcons boekte leek het net zoiets te zijn, huisjes rond een zwembad. Dat zwembad is er en ik heb er al heerlijk gezwommen maar de meeste huisjes staan leeg. Het is hier laag seizoen en wij zijn samen met een paar Franse gezinnen de enige vakantiegangers in Les Balcons. De winter is hier het hoogseizoen. Maar, wij vermaken ons wel! Jan heeft vanochtend stokbrood en croissantjes gehaald als ontbijt, net als in Frankrijk op de camping ;-) We zijn de omgeving gaan verkennen, lopend. Daar werden we wel een beetje raar om aangekeken. De meeste mensen nemen hier de auto. Wij wandelden over het strand, klommen over rotsen, zagen overal koraal, kokosnoten en bijzondere schelpen. We werden nagestaard door enorm indrukwekkende leguanen en kameleons. Zochten nog even naar een schat (geocache, op Saba vond ik er drie ;-) en gaan vanavond eens zelf koken. Hoewel, een blik ravioli open maken, kun je dat koken noemen?! De minisupermarkt hier heeft geen verse spullen, gelukkig wel veel heerlijke sapjes, mango, ananas, papaya. Ik schenk er nog een in en probeer nog wat foto’s op te laden, dat was bij mijn vorige verhaal mislukt! Liefs van ons allebei!

• 17 Augustus 2014 - 10:12

Aly Grootjen:

Hoi Jannie,
    Wat een mooie belevenissen,geweldig.
    Wij hebben in Indonesie ook 2 geochaches gevonden,mijn schoonzoon is hier actief mee.
    Veel plezier daar en ik geniet van je verhalen,
    Groetjes Aly.

• 17 Augustus 2014 - 10:49

Jeannette:

Heerlijk verhaal, Jannie, fijn om te lezen, hopelijk tot het volgende :-)! liefs Jeannette

• 17 Augustus 2014 - 10:49

Elja :

Hoi hoi wAt fijn dat jullie niet zee ziek geworden zijn .
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Gisteravond zin we nAar uitgast geweest in natuurpark lelystad Samen gepicknict met vienden en klasieke klanken op de achtergrond ook net wat voor jullie.
    Misschien leuk voor volgend jaar
    Groetjes en geniet ze

• 17 Augustus 2014 - 21:36

Buurman Bert:

Hoi Jannie en Jan, ik volg met veel interesse jullie belevenissen op St. Maarten en Saba. Misschien kan ik wat ideeën opdoen voor een paar dagen daar als ik weer naar Suriname ga om Saskia en haar gezin op te zoeken. Nog een mooie vakantie en Jan succes met je 'missie'. Bert.

• 18 Augustus 2014 - 00:27

Alice:

Wat een avontuur. Straks een mooi project met spannend verhalen over bewoonde en onbewoonde eilanden., voor op school. Genieting van de dagen die jullie hebben.

• 18 Augustus 2014 - 12:05

Jeanet Van Maldegem:

Wat een belevenissen, we lezen ze hier met veel plezier. In de boot hangt al vol met spuugzakjes, gelukkig hadden jullie die niet nodig. Geniet nog van dit mooie land en neem je wat speciale schelpen mee!