Tropeneiland - Reisverslag uit Ishigaki-jima, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu Tropeneiland - Reisverslag uit Ishigaki-jima, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu

Tropeneiland

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

17 Maart 2015 | Japan, Ishigaki-jima

Het boekje is langwerpig, liggend formaat, speciale kleur, grijsblauw zou ik het noemen. Ik zie het staan in het boekenkastje naast mijn bed en weet het zeker, dit moet het prentenboek 'Kerstmis' van Dick Bruna zijn. Misschien wel zijn enige niet vierkante boekje? Ik wist dat Nijntje beroemd was in Japan en ben toch verbaasd om hier het kerstprentenboek te vinden.

Een ander prentenboek waar ik gisteren op het strand aan dacht is 'Ko de kreeft versiert zijn huis'. Het wemelde tussen de rotsen van de heremietkreeftjes. Eric Carle heeft vast en zeker ook ooit op zo'n strand gewandeld, stel ik mij voor. Mijn fantasie slaat makkelijk op hol op een tropisch eiland.

Hoe leuk zou het zijn om zo'n guesthouse als Iriwa te beginnen? Wat een oord van love en peace is dit! Haha, Aletta en Jelmer zijn wat nuchterder. Zij genieten ook van de sfeer en we filosoferen over hoe het kan dat mensen hier zo de tijd hebben en zo vriendelijk zijn. Restaurantjes hebben maar drie of vier tafeltjes. Als het vol is wacht je buiten tot er iemand klaar is met eten en dan kom je vanzelf aan de beurt. Geen reserveringen en agenda's, heerlijk!

Vanmorgen wilden we een suikerrietfabriek bezoeken. Minmin de kok van Iriwa hoorde dat en bracht ons er even met de auto naar toe. Aangekomen bleek de plek waar hij ons dropte een fruit/bloementuin. Soort Paraflor in Suriname. We maakten er een wandeling, dronken een mango, ananas, passievrucht smoothie en genoten van het uitzicht over de baai. En vroegen toen naar de suikerrietfabriek. 'Ik breng jullie er wel even naar toe' antwoordde de eigenaar van de tuin. Daar waren we blij mee, want toen we met de auto aankwamen bij de fabriek bleek die gesloten. Pffff dat scheelde ons een uur wandelen heen en een uur wandelen terug, in de zon, midden op de dag. 'Waar zal ik jullie dan naar toe brengen?' Vroeg onze superaardige chauffeur vervolgens. 'Nou, doe maar naar het dorp, naar Kabira café' antwoordden wij. Halverwege stopte hij nog even. 'Mooi uitzicht, willen jullie een foto maken?' Ja hoor, graag. De knipperlichten gaan aan. De auto blijft midden op de weg staan, wij maken een foto en worden dan naar ons dorp terug gebracht. Wat een vriendelijkheid en gastvrijheid.

Terug in het guesthouse slapen we even in onze kamer zonder sleutel. Ook zoiets gaafs. We laten er, als we weg gaan, alles liggen. De ramen open, deuren open. En iedereen doet dat. Jelmer vertelde het al in Tokyo. Als je ergens koffie drinkt en je moet naar de wc, laat je je tas en je jas gewoon op je stoel hangen. Je telefoon of je tablet kun je naast je koffiekopje op tafel laten liggen. Er gebeurt niets mee. Wonderlijk en in Nederland onvoorstelbaar toch? Ik heb het heel lang volgehouden om geen kettingslot om mijn fiets te doen maar dat werkte niet. Hoe kan het dat het hier wel werkt? Ik heb nog drie dagen om het uit te vinden ;-)

Vanavond maar eens een balletje opgooien. Met de andere guesthousebewoners zitten we 's avonds gezellig op kussens rond de lage tafels. En eten en drinken thee, luisteren naar muziek, praten met handen en voeten, lachen en maken foto's.

Nog twee dagen en dan brengen we Jelmer weer naar Tokyo, slapen daar nog een nachtje en vliegen vrijdag weer naar huis. Benieuwd hoe het met onze Albert Heijn tuintjes is. En met Jan en Sander ;-) En met jullie allemaal!




  • 17 Maart 2015 - 08:57

    Jeannette:

    Heerlijk verhaal weer, Jannie. Ik kan me voorstellen dat je gaat dromen van een guesthouse zonder sloten en met love en peace :-)! Past echt bij jou.
    fijne dagen, liefs Jeannette

  • 17 Maart 2015 - 11:33

    Alice:

    Wat leuk Jannie, weer een super mooi verhaal. Je noemt Para Flor in je verslag. Gisteren avond kreeg ik een mooie verrassing. Robin van Para Flor bracht een prachtig bloemstuk voor me bij de opening van de tentoonstelling. Gaaf.
    Gen sloten? Zo is het ook bij Selientje op het eiland Isadou. Ik hoop dat het nog lang zo mag blijven. Ik sluit ook mijn deuren af als ik naar mijn moeder ga. Vroeger hoefde dat niet. De tijen zijn veranderd, maar nog niet in Japan?

  • 17 Maart 2015 - 11:38

    Buurman Bert:

    Welkom terug in Bakrakondre! Ook daar wonen heel veel aardige mensen. En in Japan zijn (waren) ze ook niet (altijd) allemaal zo lief! Vraag maar eens aan onze Indische medemensen... Maar ik wil je dromen niet teveel verstoren hoor. Overigens mijn toerfiets heeft nog geen kettingslot en is in meer dan 100.000 km toch ook nooit gestolen. Zo zie je maar ,alles is betrekkelijk.
    Hartelijke groet en sampai jumpa. Bert.

  • 17 Maart 2015 - 17:58

    Aly Grootjen:

    Hoi Jannie,

    Wat een geweldige ervaring,geniet nog een paar dagen.

  • 17 Maart 2015 - 20:48

    Trinette Van Selling:

    Hoi lieve Jannie, ik heb weer genoten van je verslagen! Fijne dagen nog en dan weer lekker landen in Nederland. Ook fijn, het zonnetje schijnt!

  • 17 Maart 2015 - 22:14

    Nas:

    dankjulliewel voor de prachtige kaart, in feestelijke paaskleuren en eier - like zeg maar, dacht Ro heel ff dat t om reclame ging van t een of ander hihihi! Grote verrassing dus :-D en Aur☺ra leest voor!
    wat een heerlijk oord voor neo-hippie-achtigen hahahaha, ik zou me er wel thuisvoelen geloof ik op mijn slippers ;-)
    enjoy! en voor later welkom in NL en dan gaan we japanse dingen doen ;-) sushi, origami en wat jij nog meer inbrengt, FOTOOS :-)
    kusss & namasté

  • 18 Maart 2015 - 00:02

    Vaughn & Wilma Bosma:

    Hey Happy Trio,
    We begrijpen best dat jullie het goed naar je zin hebt. Die vriendelijke gastvrijheid is geweldig he ? Het doet ons denken aan Australie daar zijn ze ook zo hartelijk en hulpvaardig. Zelfs de bussen stopten als we ergens langs de weg stonden en op landkaarten keken. De chauffeur draaide z'n raam open en zei: "Where ye going Mate" Dat doet prettig aan hoor. Atijd tijd voor een praatje.

    Dat tas en jas op de stoel hangen en open deuren overal is ongelofelijk. Fijftig jaar geleden was het hier ook zo maar now gappen ze je kleren van je lijf.

    We zien uit naar je verhaal van morgen Jannie.

    Welterusten, Wilma en Auke (xoxox)


  • 19 Maart 2015 - 11:27

    Adri:

    Hoi Jannie,
    Ik vind die engelachtige Nijn geweldig! Nijntje (Miffy) is wereldberoemd in Japan.
    Nog veel plezier de laatste dagen en welkom thuis!
    Groeten van Adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 91750

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: