Ananas kopen - Reisverslag uit Purwakarta, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Ananas kopen - Reisverslag uit Purwakarta, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Ananas kopen

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

11 September 2022 | Indonesië, Purwakarta

11 september, 35 jaar geleden onze trouwdag, begon vandaag met een stralende zon. Om 9 uur stonden Nicolette en haar man Sap, oude bekenden uit Lembang op de stoep om koffie te drinken en taart te eten. Hun kinderen wonen nu allebei in Nederland dus Nicolette maakt na ruim 30 jaar wonen in Lembang plannen om naar Denekamp te verhuizen. Ze zoekt tzt een baan als juf dus mocht je nog een school kennen die iemand kan gebruiken met veel ervaring (op de internationale school in Bandung, laat het maar weten. De gezellige ochtend was zo om. We pakken onze spullen en worden opgehaald door de chauffeur van Ewindo die ons ook naar Lembang gebracht heeft.

De lieve schatten van villa Venetys zwaaien ons vrolijk uit. We waren hun eerste Nederlandse gasten in 2022 en hebben de hele biervoorraad (8 blikjes in 4 dagen) opgedronken. Dat merkten we gisteren toen we met Johan nog een biertje bestelden, ‘sorry we hebben nog twee blikjes bir bintang’ was het antwoord toen we er drie bestelden. Ineens herinnerden we ons dat we in 2015 voor Karel Barus, de man van Henriëtte Nieuwenhuis ook bier meenamen naar Sumatra. Vroeger hadden we in Lembang een krat vol halve liters in de keuken staan. Gewoon te koop bij toko Enggal, in het centrum van het dorp. Tijden veranderen.

Vandaag veranderden wij van plaats. Onze wendagen in Indonesia zijn voorbij. Morgen gaat Jan aan het werk op het kantoor van https://www.panahmerah.id Vanaf de berg in Lembang op 1200 meter hoogte zijn we afgezakt naar het laagland in Purwakarta. Vanuit een luxe ruime villa waar we omringd werden met vriendelijkheid naar een anonieme hotelkamer op de negende verdieping van het Harperhotel. Wat hier fijn lijkt is het zwembad en de spa. Je kunt kiezen uit allerlei massages waar ik er morgen vast en zeker één van ga uitproberen. Body glow, body sparkling, aromatherapie, ‘with an relaxing effect on the stressed out bodies and minds!’ Haha, ook zonder gestresst te zijn lijkt zo’n massage mij best fijn.

Via de jalan Tangkuban Perahu reden we vandaag richting Subang door de theetuinen waar langs de weg veel kraampjes met ananas stonden. Ik stelde voor om er één te kopen waarop de chauffeur, pak Teguh, vertelde dat hij familie had met een ananasplantage. Oh, gaaf was onze reactie, dan kopen we daar wat. Zo gezegd zo gedaan. Na een paar minuten rijden stopten we langs de kant van de weg en kwamen bij een familie terecht in een heel oud huisje met muren gemaakt van matten. Één van de familieleden werd opgetrommeld en ging met ons mee de auto weer in. Na ruim een half uur rijden over een enorm hobbelige weg (mijn stappenteller begon spontaan te tellen) kwamen we bij een nieuwe familie. Ook van hen stapte er één in de auto en daar gingen we weer. Over nog smallere weggetjes dan gisteren reden we ineens midden tussen de ananassen. Heel wat anders dan een appel of perenboomgaard! We stapten uit en liepen achter de dames aan, op zoek naar rijpe vruchten. Tot het begon te onweren en regenen. Gelukkig was er een ‘saung,’ een soort schuilhutje waar we konden wachten tot de bui overging. Maar die ging niet over. Uiteindelijk besloten we naar de auto terug te lopen. Onder paraplu’s die geen enkel effect hadden met zulke harde regen. Het paadje veranderde in een modderstroom en zo kwamen we kletsnat en met smerige voeten bij de auto. Smalle paadje terug gereden en ineens was de bui over. Oepsie, hadden we nog maar 10 minuten gewacht. Terug bij het laatste huis kregen we thee en werd er snel een ananas geschild. Verrukkelijk, wat een zoetheid. Ik heb mijn handen intussen, nu ik dit typ, al drie keer gewassen maar ruik de ananas nog steeds. Toen moest familielid nummer één nog weer naar huis gebracht worden. Zij vertelde in de auto dat ze in de Nikefabriek in Subang werkte. Samen met 35.000 andere mensen. Ze borduurde de logo’s op de schoenen met een computergestuurde naaimachine. Alle schoenen die ze er maakten waren voor de export. Ai, daar komen dus onze sportschoenen vandaan. Bij deze mevrouw thuis volgde nog een plaspauze. De badkamer zal ik later nog eens beschrijven. Onvoorstelbaar anders dan een badkamer bij ons.

Zo deden we vandaag bijna vier uur over het kopen van een ananas. Uiteindelijk kregen we er wel 10 mee. Één voor ons en de rest voor de chauffeur. Tijd om verder te gaan naar Purwakarta. Een eindeloze afdaling door rijstvelden, palmolieplantages en langs enorme moskeeën. Nu gaan we slapen met de airco aan en dromen over ananas.

• 11 September 2022 - 18:00

Elja :

Hoi al 35 jaar getrouwd gefeliciteerd waar blijft de tijd de bruidsmeisjes zijn zelf groot. En hebben kindjes .
    Ik ruik de ananas. Zo heerlijk.
    Leuk dat jullie weer zoveel zien en ook weer andere dingen .ontdekken
    Jan werk ze van de week .

• 11 September 2022 - 18:05

Els Hubert:

Ha ha mooi verhaal, geniet van je massage

• 11 September 2022 - 18:43

Annemieke :

Gefeliciteerd met jullie trouwdag!
    Wat een bijzondere plek om te vieren!
    Geniet van deze mooie weken.

• 11 September 2022 - 19:15

Lies Hoogland,:

Hallo Jannie,
    Wat een prachtig verhaal. Door je verhaal kan ik je reis volgen. Wat een mooie namen hebben de plaatsen. Het verhaal over de ananas kan ik voor de geest halen. Wij hebben dat ook op Hawaii meegemaakt met als resultaat een mierzoete en sappige ananas.
    35 jaar getrouwd. Van harte gefeliciteerd. Ik wens jullie nog vele jaren met veel plezier en het genieten van elkaar toe.
    Lies

• 11 September 2022 - 20:24

Anneke Otten:

Hahaha, even een ommetje van 4 uur voor de ananas. Daar maakt tijd en afstand ook niks uit hè. Maar leuke arvaring en een prachtig verhaal !!! Hartelijk gefeliciteerd met jullie trouwdag!!! Doei, liefs Anneke

• 11 September 2022 - 20:57

Willy Donker:

Deed buienradar het niet op je telefoon? Grapje!
    G e f e l c i t e e r d met jullie trouwdag. Trakteer je zelf maar op een fijne massage. Ze hebben vast lekkere biertjes voor Jan in het hotel en een goeie bak koffie.
    Liefs uit Zoetje ❤️

• 11 September 2022 - 21:11

Monique:

Jullie beiden gefeliciteerd met je 35e trouwdag! Wij hebben die van ons vandaag gevierd maar natuurlijk op een heeeeel andere manier dan tussen de verse ananassen. Geniet er maar van!

• 11 September 2022 - 22:55

Wieger:

Ik zie op de website van East West Seed dat wortel gewoon wortel blijft in het Indonesisch klopt dat?

• 12 September 2022 - 03:55

Jannie :

In gedachten stuur ik jullie allemaal zo’n verrukkelijke ananas

• 12 September 2022 - 04:00

Jannie :

Oeps, de helft van mijn bericht werd niet geplaatst omdat ik er een smiley in gebruikte. Pffffff. Ik schreef: Het eerste wat ik ‘s ochtends doe is jullie groeten, in gedachten even zwaaien naar iedereen die hier iets schreef, Doegdoeg! En liefs voor allemaal.

Wortel is inderdaad wortel Wieger, seledri kun je wel raden, melon en kol missen allebei een letter vergeleken bij het Nederlands, buncis klinkt een beetje boontjesachtig maar wortel spant de kroon, precies hetzelfde als in Nederland. Leuk hé! Zullen we wat zaden voor je meenemen?

• 12 September 2022 - 06:59

Tiny Brunott:

Lieve Jannie Ik zie het voor me wat een geweldig reis verhaal. Hoe is de tijd bij jullie. Bij mij is het nu 07.00. Op jouw blg staat 04.00 maar hoe laat is het echt. Zitten jullie nu in een huis of hotel? Moet je zelf koken? Wij zitten nu in Frankrijk. Hilarisch een huisje met twee woonkamers. Kunnen we net als thuis allebei apart zitten hahaha. Fijne dag en eet niet teveel ananassen .
    Knuffel tot leesses

• 12 September 2022 - 08:03

Lucia:

Gefeliciteerd met jullie trouwdag. Wat een avontuur weer. Leuk om te lezen.
    Geniet nog lekker

• 12 September 2022 - 10:30

Mieke Brouwer:

Hartelijk gefeliciteerd!!

• 12 September 2022 - 13:00

Jeannette:

Gelukgewenst met jullie trouwdag, origineel met ananasparfum :-D !
    Fijn verhaal, ik lees ze met plezier! Liefs voor jullie, ook van Andries, Jeannette

• 12 September 2022 - 14:24

Nicolette:

Het was super fijn jullie weer te zien. Jullie zijn het tweede bezoek voor ons uit Nederland sinds eind 2019. Al woon ik hier al meer dan de helft van mijn leven, er zijn nog altijd momenten waarop ik drop super mis. Dank dat ik nu weer wat van dat zwarte ‘mood food’ in huis heb

• 12 September 2022 - 17:12

Tiny Klifman:

Hoi Jannie,
    Leuk hoor om je verslagen te lezen. Ben zelf niet op Java geweest maar wel een paar keer op Bali en Lombok.
    Geniet ze nog , ik doe het door jouw verhalen ook.
    Groetjes