Boeken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu Boeken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jannie - WaarBenJij.nu

Boeken

Door: Janini

Blijf op de hoogte en volg Jannie

25 Februari 2015 | Japan, Tokio

Ik sta te strijken met uitzicht op de boekenkast. Recht voor mij zie ik de planken met reisboeken. Een daarvan is helemaal gevuld met, niet verrassend, boeken over Indonesie. Er om heen ANWBgidsen uit allerlei jaren. Ze staan ook vast bij velen van jullie in de kast. Ken je de sunflower wandelgidsen? Wij zijn regelmatig verdwaald met die routes in de hand en kochten ze toch steeds weer. Er staan een aantal boeken, sterk vergeeld, van de Dominicusreeks. Langzaam worden ze antiek, hier boven in de kast. Wie kijkt nog naar hen om?

Toen ik een paar weken geleden jarig was, bedacht ik dat een reisgids over Japan een leuk cadeau zou zijn. Ik had het nog maar net verteld of hopla, daar zat de Lonely Planet al in mijn mailbox. Oh ja zo gaat dat tegenwoordig, realiseerde ik mij. Voordat wij (bijna dertig jaar geleden) naar Indonesie verhuisden kreeg ik van mijn moeder het boekje Oeroeg van Hella Haasse. Ik las het in een adem uit en fantaseerde er beelden, geuren en kleuren bij van de nieuwe wereld, vol palmbomen, rijstvelden en theeplantages, waar ik straks zou gaan wonen.

Nu google ik wat en vind verhalen van reizigers in Japan op waarbenjij.nu en recensies van accomodaties op Zoover, compleet met foto’s van alle bezienswaardigheden die je in Kyoto echt gezien moet hebben. Op airbnb zoeken we een kamer bij Jelmer’s dorm in de buurt. Hij woont in een jongensflat en daar mogen geen dames overnachten. Zou ook niet passen, met zijn drietjes op zijn kamer. Van de motieven van het dekbed tot de kleur van de theekopjes, alles kun je bekijken in het appartement wat ons wel bevalt.

We zullen zien, hoe het in het echt is. Tot nu toe hebben we nog geen reactie van de hippe verhuurster, dus misschien hebben we straks de Lonely Planet nog wel nodig ;-) Volgende week woensdag vertrekken we. Jan past op het huis en Aletta en ik gaan op avontuur. Jelmer heeft het prima naar zijn zin in Tokyo. Ik ben erg benieuwd wat wij gaan beleven in het land van soepjes, rauwe vis en regels ;-)

Iemand schreef op zoover: ‘Japan is een genot voor mensen die houden van netheid, stiptheid, hygiëne, vriendelijkheid, cultuur en ook lekker en gezond eten.’

HELP waar ga ik aan beginnen? Gezond eten dan maar en vriendelijkheid dat klinkt als een goed begin. Onderweg zou ik wel een roman willen lezen die speelt in Japan. Heeft er iemand tips? Ik hoor het graag.









  • 25 Februari 2015 - 16:36

    Nicolette:

    Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met Singapore. Dat vind ik voor een paar dagen heerlijk! Maar daarna verlang ik weer naar de chaos van Indonesie.
    Ik las lang geleden 'Op hoge hakken door Japan' , misschien is dat wat?
    Veel plezier!

  • 25 Februari 2015 - 18:53

    Elja:

    leuk jannie
    Ik ga weer meelezendreizen
    Heel veel plezier en geniet met je kinderen.
    Ben benieuwd naar je verhalen
    Elja

  • 25 Februari 2015 - 20:18

    Alice:

    Jannie, ik verheug me nu al op jou verhalen en wilde avonturen in het geordende Japan. Daarna krijg ik vast van jou een workshop papier maken. Want Japanners zijn goed in het maken van mooi hand geschept papier, waar de bloemen nog in drijven. En wat zeg je van een cursus origami. In mei kom ik speciaal naar jou om me door jou te laten bijspijkeren.
    Goede reis voor jullie allen.
    Alice

  • 25 Februari 2015 - 21:21

    Natas:

    Hola Janininini

    Hihihi orde en stiptheid ...
    ik wacht het af :-D
    En origami is heel erg leuk om te doen, pak daar alvast een paar mooie vouwblaadjes in om terug in NL te gebruiken, ik leer het je graag ;-)
    Verder kom ik hooguit met ideeen voor sushi ... dus voor leesvoer moet je niet bij mij zijn, blanco advies, maarrrr ook daar kun je vast 'google' voor gebruiken hahaha!
    Ohja en feng shui ... daar heb ik dan nog wel een boek over in de kast staan :-)
    Dus voor vouwen eten en inrichten van je huis kun je wel bij mij terecht :-D
    Wat leuk dat je nu al begonnen bent met je reisblog! Ik kijk uit naar je / jullie belevenissen door jou verteld!
    Kusss & nice trippin'

  • 26 Februari 2015 - 13:29

    Adri:

    Jannie,
    Ik vind 'Dagboek van een geisha' van Arthur Golden mooi. Voor mij was het een verrassing om te lezen hoe een geisha wordt opgeleid en haar beroep uitoefent. Ik heb de luisterboekversie beluisterd, gelezen door Annemarie Oster. Er is ook een gedrukte versie.

    En origamiboeken, dat is ook heel Japans.

    Veel plezier op je reis gewenst,
    Adri
    Ik las nog even eerdere reacties, origami wint!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 92073

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: