Kamelenknuffels - Reisverslag uit Udaipur, India van Jannie - WaarBenJij.nu Kamelenknuffels - Reisverslag uit Udaipur, India van Jannie - WaarBenJij.nu

Kamelenknuffels

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

08 Januari 2020 | India, Udaipur

Langzaam wordt het licht op het vliegveld van Abu Dhabi. Een enkel kerstboompje versiert de eindeloze gangen waar we door wandelen naar gate nummer 50. Hiervandaan vertrekken we over vier uur naar Mumbai. Het was nog donker toen we na zeven uur vliegen, waarvan we een aantal uren lekker sliepen, aankwamen in Abu Dhabi. Nu zie ik de zon opkomen en kerstbomen maken plaats voor palmbomen. Geen Mac Donalds (waar we op Schiphol nog even een frietje aten) maar kramen vol dozen met dadels en winkeltjes waar allerlei soorten kamelenknuffels verkocht worden. Marlies nam er al eens één mee voor Annelinde toen ze nog in Dubai woonde. Ik ga er een foto van maken. Kamelenknuffels boeien mij meer dan alle dure brillen, parfums en horloges die hier ook heel veel te koop aangeboden worden.

Mensen kijken is het meest interessant. Een enkele Arabier in een hagelwitte djellaba zien we langs komen. Een paar vrouwen totaal in het zwart, met zo’n minuscuul doorkijkluikje voor hun ogen. Militairen in zandkleurige uniformen lijken zo weggelopen uit de woestijn. In het toilet frist een hele rij vrouwen uit allerlei culturen zich gezellig naast elkaar op. Het voelt een beetje als een toneelstuk. Zo veel verschillende kledingstijlen en talen. En tegelijk willen we allemaal hetzelfde: Plassen, handen wassen, tanden poetsen, even de benen strekken na uren zitten in een vliegtuig.

Wat dit vliegveld echt anders maakt dan Schiphol is de geur, lekker kruidig. Een beetje als de kreteksigarettengeur van Indonesia. Ook lijkt het rustiger dan op Schiphol. Niet qua aantal mensen. Als is nu om mij heen kijk zie ik er honderden. Velen slapen, dommelen of praten zachtjes met elkaar. Het tempo lijkt anders dan in Nederland. Niemand lijkt haast te hebben. Waarschijnlijk hebben de meesten net als wij uren overstaptijd. Logisch dat je dan niet heen en weer rent maar lekker rond wandelt of even een hazenslaapje doet.

Jelmer appt net dat hij met Sneha en haar ouders al aangekomen is vanuit Chennai in Mumbai. Zij wachten daar op ons. Een halve dag op het vliegveld? Of misschien gaan ze de stad even in? We horen het straks. En vliegen dan vanuit Mumbai samen door naar Udaipur in Rajasthan. ‘Heb je geen last van vliegschaamte?’ vroeg iemand mij. Uh, nou wel een beetje. Nog niet eerder in mijn leven ga ik zoveel vliegen als de komende twee weken. De volgende keer gaan we weer op fietsvakantie maar dan halen we India niet. Hoewel, het kan wel maar dan de route andersom. Lees het boek: https://www.hebban.nl/recensie/peter-van-bavel-over-het-wonderlijke-verhaal-van-de-man-die-van-india-naar-zweden-fietste-voor-de-liefde en je fietst in gedachten van India naar Zweden. Wij vliegen weer verder, met plezier, naar Mumbai/Bombay.






  • 08 Januari 2020 - 13:46

    Monique:

    Ik volg je graag, lijkt me een heel bijzondere reis worden! Enne... kreteksigarettengeur? Na je terugkeer maar eens samen scrabbelen???

  • 08 Januari 2020 - 14:02

    Marlies:

    Haha, ik ben een keertje bij de doune in Nederland gestopt toen ik terugkwam uit Dubai met een grote Dubai Airport winkeltas bij me - 'Wat heeft u gekocht mevrouw?' 'Kamelen' antwoorde ik, een tikkeltje chagerijnig want ik was moe van de vlucht. De douneambtenaar keek mij streng aan en wou toch even in de tas kijken. Ik bedoelde het wel serieus, want er zaten vier kamelenknuffels in de tas. Hij kon er uiteindelijk wel om lachen :).

  • 08 Januari 2020 - 15:01

    Elja:

    Jij geniet geniet ik mee.
    Margo is ook over land terug gegaan
    Maar of dat nu nog zo verstandig is ??
    Plant maar een boom extra.
    En soms moet je je principes een beetje los kunnen laten .
    Liefs groetjes aan jan en aan de rest.

  • 08 Januari 2020 - 18:16

    Ellen:

    Wat een geweldige ervaring Jannie.
    Kleuren geuren geluiden de taal de gebouwen de mensen Wauw
    Veel plezier en genieten gewenst!
    liefs en groetjes

  • 08 Januari 2020 - 18:42

    Jeannette:

    Lieve Jannie, dank vr je verslag - ik reis in gedachten met jullie mee! India is door schoonzoon en kleindochters ook een beetje “ons” India

  • 10 Januari 2020 - 10:43

    Simone:

    Heel veel plezier en mooie avonturen Jannie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 91683

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: