Balou - Reisverslag uit Jodpur, India van Jannie - WaarBenJij.nu Balou - Reisverslag uit Jodpur, India van Jannie - WaarBenJij.nu

Balou

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

12 Januari 2020 | India, Jodpur

De trein voelt als een schommelwieg. Jelmer is een verdieping hoger, vlak boven ons gaan liggen. Zijn grote witte voeten steken een stukje uit in het gangpad. Een warm windje waait door het openstaande raam naar binnen. ‘Als je niet met de trein hebt gereisd, ben je niet in India geweest’ zei Jelmer. Wij gaan graag mee. ‘Wat zie je groeien?’ vroeg mijn pa toen ik hem vrijdag even belde. Niet zo heel veel. Het landschap is rotsachtig. Op de veldjes waar wel iets groeit zien we wonderolieplanten, venkel en tarwe. Daartussendoor heel veel doornstruiken.

Sneha vertelt dat voor haar als kind, reizen met de trein het hoogtepunt van het jaar was. Ze ging iedere zomer met haar familie naar de familie van haar moeder om daar een paar maanden te blijven. De reis van Chennai naar Hyderabad duurde twee dagen. Ze namen eten mee als in de lunchbox (voor wie de film gezien heeft) en een tas vol stripboeken om onderweg te lezen. Misschien is daar haar zin om de wereld te verkennen al begonnen?

Vanochtend vroeg gingen Jelmer en Sneha hiken. Met een gids de berg op. Het was nog donker toen ze vertrokken en ik dacht dat Jelmer gezegd had dat ze om 10.30 uur weer terug zouden zijn. Tegen 12 uur waren ze er nog niet. Ineens vlogen de plaatjes van Balou voor mijn ogen heen en weer. Toen we twee dagen geleden de mount Abu opreden zagen we overal borden met afbeeldingen van de dieren die hier in het bos te vinden zijn. Balou (=beer in Hindi) viel ons het meeste op.

Ik ging maar eens informeren bij Sneha’s ouders. Zij lachten hartelijk. Tijd is in India (net als in Indonesië ‘jam karet’) een rekbaar begrip. En natuurlijk hadden ze gelijk. Even later arriveerden de twee enthousiast over de tocht die ze door de bergen hadden gemaakt. Ik neem mij dan net als alle andere keren van overdreven ongerustheid voor om een volgende keer relaxed te blijven als het wat later wordt.

De trein waar we nu inzitten vertrok een half uurtje later dan gepland. In NL zou iedereen compleet van slag zijn van zo’n vertraging, hier hoort het er bij. Sneha en haar ouders genieten van de heerlijke hapjes die er voorbij komen in het gangpad van de trein. Wij doen het even rustig aan. De eerste dagen in Udaipur hebben we overal gegeten en ook op straat veel heerlijkheden (geen vlees Elja, Sneha en haar ouders zijn zeer strikte vegetariërs, ze eten zelfs geen ei) geproefd. Dat was misschien wat veel van het goede?

Ik vertel Sneha over één van de eerste verhalen op dit blog. Het was ongeveer 10 jaar geleden dat we met zijn vieren in Indonesië waren ( juli 2007 zie ik nu ik even terugkijk op ‘mijn profiel’) en dat Aletta een verhaaltje over het Sonja Kakker dieet schreef. Nou, we hadden het weer goed te pakken hoor. Daardoor misten we gisteren de tocht naar de belangrijkste Jaintempel van India. En de zonsondergang over het meer.

We sliepen een hele dag als de maharadja in onze Engelse cottage. Bedienden liepen af en aan met yoghurt en bananen. Vanochtend zat ik in het zonnetje in de schommelstoel op de veranda. Ik hoorde iemand aankomen met een vegertje. Hij veegde de afgevallen bougainville bloemetjes op. Iemand anders kwam de tafel even afvegen met een doekje. Het verhaal vertelt dat dit hotel eigendom is van de Maharadja en dat de mensen die hier werken opgeleid zijn in het paleis. Ik geloof het meteen. Ik voelde mij hier verwend als een koningin.




  • 12 Januari 2020 - 20:19

    Elja:

    Beste koninging
    met het gewone volk in de trein .geweldig
    Jammer van de lekkere hapjes .
    Ach ja die tijd een half uur valt nog mee
    Bananen en nog geen O.r.s of cola
    Cola dronk ik in nepal zo af en toe preventief .
    Hopen dat het morgen beter gaat .

  • 13 Januari 2020 - 14:19

    Mieke:

    Dag Jannie, wees maar voorzichtig met hapjes, waarvan je niet weet waar ze vandaan komen. Zonde als je zo van alles mist. Ik zie dat Elja je cola aanraadt, moet je zeker proberen, het helpt echt. Groeten aan Jan en de anderen. Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 91590

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: