Jodhpur - Reisverslag uit Jodpur, India van Jannie - WaarBenJij.nu Jodhpur - Reisverslag uit Jodpur, India van Jannie - WaarBenJij.nu

Jodhpur

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

16 Januari 2020 | India, Jodpur

Het guesthouse ‘Jog Niwas’ waar we in Jodhpur verblijven is een oase voor vogels. Koerende duiven, tsjilpende mussen, een hele groep pauwen (nationaal symbool van India) groene grasparkieten en nog allerlei kleine vogeltjes waar ik de naam niet van ken, ze vliegen af en aan. Onze kamer is op het dak van het gebouw. De andere kamers liggen rond een binnenplaats. De eigenaar van ‘Jog Niwas’ is kunstenaar en architect. Hij heeft het fortachtige gebouw zelf ontworpen. In de zomer is het er vast heerlijk koel. Nu moeten wij ons flink aankleden en gaan op tijd naar bed om warm te blijven.

Rondom het guesthouse heeft de reus (zo noem ik de baas in gedachten, hij is heel lang en breed) allerlei soorten bomen geplant. Sommigen bloeien en verspreiden een zoete geur. De pepers, tomaten en paprikaplanten zien er zielig uit. Niet opgegeten door slakken maar door de pauwen.

We zijn hier ongeveer 20 km van de blauwe stad Jodhpur. Daar bezochten we eergisteren het grootste fort wat ik ooit in mijn leven zag. Vol pracht en praal van de Maharajas, de koninklijke familie. Al de tentoongestelde oude paleisruimtes in het fort werden bewaakt door indrukwekkende suppoosten met enorme gekrulde snorren op puntige kabouterschoenen.

Jan kocht later op de middag in een schoenenstraatje een paar van deze puntpantoffels. Voor Annelinde zagen we er onweerstaanbare sprookjesschoentjes. Het armbandenstraatje konden we ook niet overslaan. Heb je ooit een winkel vol armbanden gezien? Nauwelijks tien vierkante meter oppervlakte had dit winkeltje. Helemaal volgepakt met kasten met doosjes armbanden. Op de vloer een enorme berg vol zakjes en doosjes, allemaal vol armbanden. We kunnen straks bij ons thuis een Indiaspeelhoek voor Annelinde en Josephine gaan inrichten.

Op verschillende plekken in het fort werd muziek gemaakt. Zoals straatmuzikanten de sfeer in een stad kunnen veranderen zo maakten de muzikanten dit fort voor mij tot een plek waar ik plezier had. Al het goud en de glitter, de grootsheid, collecties sabels, draagstoelen, ze boeiden mij maar matig. De muziek deed mij goed.

Het uitzicht op het fort vanaf een dakterras, hoog boven de stad was prachtig. We lunchten bij stepwell café. Een ‘stepwell’ is een bron. Om bij het water te komen moet je honderden gemetselde traptreden aflopen. Zonder leuningen, zonder hekjes. Ik hoor in gedachten Annelinde als we in Haarlem de trap op of af lopen.’Er is nog geen leuning, oma.’ Hier begin ik er niet eens aan de afdaling naar het water. Jelmer natuurlijk wel. Hij lijkt op onze Wieger, die was vroeger in ons gezin degene die in Zoutelande het verst over de paalkoppen boven het water durfde te lopen. Respect voor de vrouwen die hier vroeger met waterkruiken op hun hoofd de smalle trappertjes afdaalden en met kruiken vol water weer naar boven liepen.

Gisteren vlak voordat de zon onderging maakten Jan en ik een wandeling in het steppeachtige gebied rondom het guesthouse. We zagen onderweg kleine hertjes net zo nieuwsgierig naar ons kijken als wij naar hen. Verder veel sporen, allerlei soorten poepjes en gaten in verschillende maten in de grond. Net zoiets als bij ons in de duinen. Één gat was wel erg groot. Als we het goed begrepen hebben, was dat het hol van een jakhals.

Nu zijn we op het vliegveld van Jodhpur en wachten op de vlucht met ‘Spicejet’ naar Ahmedabad. Het is een militair vliegveld waar ook enkele passagiersvluchten per dag vandaan vertrekken. Blijkbaar gaan al die vluchten tegelijk want het vertrekhalletje is bomvol.

Ik heb zin om naar het zuiden te gaan. Nog een paar dagen op blote voeten lopen, zwemmen, het echte tropengevoel voelen.

  • 16 Januari 2020 - 07:54

    Elja :

    Oja die winkeltjes met armbanden. Prachtig zoveel kleuren echt genieten.
    Ook die winkeltjes met kettingen van die kleine kraaltjes die ze reigen zijn ook geweldig ,soms houden ze de draden met hun tenen vast. Erg bijzonder om te zien
    Dat de muziek je vrolijk maakte en een leuk tintje aan het fort maakte snap ik volkomen

  • 16 Januari 2020 - 09:13

    Joke:

    Ha Jannie! Steeds geniet ik van je verhalen, maar ik had nog niet gereageerd. Bij deze dus! Fijn dat je ons laat meegenieten van jullie belevenissen! Zo boeiend! Je brengt Indis in mijn huiskamer! Dankjewel en groet aan Jan

  • 17 Januari 2020 - 20:18

    Marjolein:

    Ha Jannie, wat schrijf je toch weer beeldend en mooi! Ik geniet van je teksten en je neemt me
    mee naar de plekken waar jullie India beleven. Ik herken zoveel en toch is het ook heel anders dan het India waar ik was, het noorden. Het is ook zo groot! Ik kan zien dat jullie je verwonderen en genieten tegelijk. Jammer dat het alweer bijna voorbij is, maar dit is vast niet de laatste keer dat jullie India bezoeken, want India heeft iets betoverends. Ik wens jullie nog een fijne laatste dagen daar! Groetjes vanuit Scheveningen

  • 17 Januari 2020 - 23:48

    Ynze:

    Beste Jannie en Jan,

    Met veel plezier heb ik het verslag van Jannie gelezen over jullie bezoek aan Jodhpur. Een verslag dat nieuwsgierig maakt naar een 'wereld' die wij niet kennen. Wij wensen jullie nog fijne dagen.
    Hartelijke groeten,
    Afke en Ynze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 91506

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: