De langste winkeldag van mijn leven - Reisverslag uit Madras, India van Jannie - WaarBenJij.nu De langste winkeldag van mijn leven - Reisverslag uit Madras, India van Jannie - WaarBenJij.nu

De langste winkeldag van mijn leven

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

03 December 2022 | India, Madras

Wat een mooie vraag Ellen, de smaak van Indiase broodjes beschrijven! Voordat we aan onze missie van vandaag - feestkleding kiezen - begonnen, ontbeten we uitgebreid en erg lekker.

Om te beginnen waren er puri en dosa. Puri ziet er uit als soort holle lichtgebakken oliebol gemaakt van flinterdun gefrituurd deeg, een broodje gebakken lucht als het ware. Dat klinkt oneerbiedig, zo bedoel ik het niet. Ik zoek naar het recept van pani puri en lees dat de naam ‘water in gefrituurd brood’ betekent. Hoe krijg je het voor elkaar om een oliebol hol te laten worden? Misschien moet ik morgen maar eens in de keuken van ons hotelletje gaan kijken en ontdekken hoe dat werkt. De dosa is een soort pannenkoek gemaakt van gefermenteerde rijst en linzen als ik het goed begrijp. De smaak, pannekoekachtig, maar misschien is dat ook vanwege de vorm. Ik zal morgen met meer aandacht proeven want poeh, wat is het moeilijk om wat ik proefde te te beschrijven! Idli was het derde ‘broodje’ gemaakt van rijst en dal zie ik als ik het recept opzoek. Het is één van Sneha’s lievelingsbroodjes en het smaakt naar rijst. Je eet er een lekkere chutney bij en denk dan niet aan de pot met zoetige jamachtige substantie die wij kennen maar aan een hartige saus. Vandaag waren er een rode en een witte chutney, allebei verrukkelijk, zacht, zoutig en een beetje pittig. Naast de ‘broodjes,’ en de chutneys waren er twee soorten dahl, een linzensoep die door veel mensen in India dagelijks gegeten wordt. Naast al deze heerlijkheden kwamen er nog verschillende soorten gebakken eieren op tafel en natuurlijk fruit, watermeloen én papaya, een fijn begin van deze langste winkeldag van mijn leven.

Sneha adviseerde ons om naar FabIndia te gaan. Met welke winkel in Nederland zou je deze zaak kunnen vergelijken? Misschien met Sissy-Boy denk ik nu. Ik zal het morgen aan de anderen vragen. Hoe ging het vandaag? Stel je voor vijf mannen en drie vrouwen die samen kleding gaan kopen in een Indiase kledingzaak waar iedere kurta (blouse) een andere kleur en motief heeft. De mannen dragen over hun kurta een vestje met een constaterende kleur. De keuze is enorm, niet voor te stellen bijna. Voor de vrouwen zijn er sari’s, hele lange doeken die je om je heen drapeert. Wij besluiten eerst de heren aan te kleden en dan naar de damesafdeling te gaan. Heerlijk om te zien wat er dan gebeurt. De één weet meteen wat hij wil, de ander wikt en weegt. De één laat zich adviseren, de ander liever niet. Neem je een felle kleur of liever iets meer pastel, geborduurd met gouddraad of met zilver? Nieuwe slippers erbij of puntschoenen? Uiteindelijk waren alle heren blij met de door hun gekozen outfit en kwamen de dames aan de beurt. Jullie weten hoe gek ik op winkelen ben en in het bijzonder op kleding kopen. Mijn laatste grote aankopen deed ik met Willy bij boetiek Bosschart, het Leger des Heils. Willy koos van alles uit en dat was steeds precies goed. Op deze manier iets kopen was fijn. Met Hilda en Rita samen ging het ook goed. Dat wil zeggen, ik koos het eerste setje wat ik zag en was er meteen blij mee. Daarna zag ik twee heerlijke wijde katoenen zomerbroeken waar ik mijzelf thuis in zie rondhuppelen, mooi souvenir. Rita en Hilda wikten en wogen, pasten en nog eens, kozen sieraden uit en toen was het tijd voor koffie.

Na de koffie maakten we een wandeling door de buurt. Chennai is voor een stad in de tropen uitzonderlijk groen. Een paradijs voor bomenliefhebbers. We verbaasden ons over reuzen van bomen waarvan de takken over de weg groeiden. In Zoetermeer zouden ze al lang gekapt zijn. Hier sieren ze de straten en geven schaduw aan iedereen die onder hen doorloopt. Het maakt de stad charmant. Wat valt nog meer op? Vooral de vrouwen, allemaal gekleed in een kleurrijke sari of kurta. Zonder uitzondering vrolijk en opvallend. Niet één dezelfde! Wat een verschil met Indonesië waar we niemand meer de traditionele kaïn en kabaya zagen dragen. En met Nederland waar zoveel mensen in zwarte of donkerbruine jassen lopen.

Iets wat ik nog nooit eerder zag waren de vrouwen die je hand kunnen lezen. Pas geleden tijdens een schrijfvakantie heeft iemand mijn tenen gelezen. Dat hand lezen leek mij ook best iets maar ik was niet alleen, de groep liep door, op naar de volgende kledingzaak. Een hele andere dan de eerste, traditioneel Indiaas. Er liepen wel 30 mannetjes in donkergroene shirts om ons te helpen bij het vinden van geschikte kleding voor het mehendi feest. Voor de mannen witte blouses en doeken om hun middel. Voor ons echte Zuid-Indiase superkleurige kurta’s. We zijn geslaagd! De lunch was erbij in geschoten. Pieter viel bijna flauw maar kon met een paar bananen en een cola weer opgepept worden. Na het eten werd het zweten, dansjes oefenen voor de bruiloft. Ik dans graag toch? Morgen meer daarover! Nu is het precies middernacht, welterusten [e-1f64f][e-1f3fb]


  • 03 December 2022 - 19:43

    Anneke Otten:

    Hoi Jannie, wat een geweldige avonturen! Ik hoop van de kleding toch wel een keer foto's te zien. Mijn verbeelding is vast niet waarheidsgetrouw. Nog een mooie tijd daar. Liefs, Anneke


  • 03 December 2022 - 20:14

    Jeannette:

    O Jannie, door je beschrijving ben ik weer helemaal in India terug - toen we ons zelf voorbereidden op de bruiloft van Mirjam en Vinod. Zweet memories [e-1f60d]! Heeeel fijne dagen gewenst!


  • 03 December 2022 - 20:16

    Jeannette :

    Sweet!! [e-1f602]


  • 03 December 2022 - 20:20

    Els Hubert:

    Benieuwd hoe jullie er uit zien, klinkt feestelijk.

    ik ben in Lissabon eens achtervolgd door een handlezeres ze dook steeds op en voorspelde onheil grrr…ook dik lachen

    fijne dagen


  • 03 December 2022 - 20:48

    Elja :

    O heerlijk

    ben zo benieuwd hoe jullie er uit zien .

    vast veel kleur Rood?

    leuk om daar je kleding te kopen verdienen die mensen ook nog wat .

    het eten daar is vast heerlijk .

    net zoals in Nepal .

    je kan het niet beschrijven dat snap ik maar het meeste is heerlijk .

    ik kan me niet heugen dat ik iets niet lekker vond. Volgens mij heb jij dat ook .

    slaap lekker .

    wij vieren morgen sinterklaas ben net klaar met mijn gedichten .

    [e-1f64f]namasté


  • 03 December 2022 - 21:07

    Rita Snoek :

    Zeer benieuwd naar jullie kleurrijke outfits! Zo te lezen is het volop genieten!! Maak er een memorabele tijd van!


  • 03 December 2022 - 21:12

    Jacqueline Veth:

    [e-1f970] mooi verhaal!


  • 04 December 2022 - 08:00

    Tiny Brunott :

    Ja ik had er graag met fototoestel erbij willen zijn! Foto’s waarom gingen jullie naar tweede kledingzaak wat was het verschil? Heb jij ook schoenen of stoffen laarzen gekocht? Mag je in India schoenen aanhouden in huis? Jullie hebben er echt een dag over gedaan? Tot morgen. Wij zitten in een behoorlijk koud La France.[e-1f49c][e-262f]️[e-1f1eb][e-1f1f7]


  • 04 December 2022 - 22:15

    Ellen Bakker :

    Wat een feestje dat eten! Bij ons in Schiedam zit een bijzondere zaak waar je Indiase lekkernijen kan kopen. Ik moet er toch maar eens langs.

    En dan die kleurrijke kleding.... hebben ze ook tomatenrood? ... haha... ik heb onlangs een kleuren analyse gehad. Warme tinten... ik denk dat ik ook maar eens naar de india fab moet....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 91749

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: