Gebruik je masker! - Reisverslag uit Purwakarta, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Gebruik je masker! - Reisverslag uit Purwakarta, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Gebruik je masker!

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

14 September 2022 | Indonesië, Purwakarta

Ayo, pakai masker!

Met grote letters zie ik het op de voorruit van de bus staan die mij rakelings voorbijscheurt: ‘Ayo, pakai masker!’ Vanochtend stond ik in de lift en besefte: ‘oh, oh, masker vergeten!’ Snel terug naar de kamer want zonder masker gaan we het restaurant niet in. Indonesiërs noemen het mondkapje ‘masker,’ een makkelijk woord, wij hebben het snel overgenomen. In het vliegtuig van Abu Dabhi naar Jakarta zaten een paar mensen enkele rijen achter ons vreselijk te hoesten. Dat klonk niet fijn. Ik had in de lucht mijn bloemetjesmasker (ruim twee jaar geleden gemaakt door Grietje en nog steeds in gebruik) op. Terwijl ik lag te slapen zakte dat langzaam af. Tot nu toe, ruim een week na de vlucht, voelen we ons nog kiplekker en zijn blijkbaar niet aangestoken door de verkouden reizigers.

In het hotel, in kantoor, in de taxi, overal dragen mensen nog mondkapjes. Vanmorgen gebruikte ik het tegen de zon. Jan werd opgehaald door een auto van Ewindo. Ik ben meegereden,halverwege de rit uitgestapt en terug gewandeld naar het hotel. De chauffeur keek een beetje bezorgd en waarschuwde mij net als vele anderen die ik op deze wandeling van een paar uurtjes tegenkwam: hati hati! Terwijl ik liep vroeg ik mij af ‘waar moet ik bang voor zijn, wat kan er gebeuren?’ Oké, de stoepen zijn hoog, om de vijf meter moet je er op en er af. Een goede work- out die stappen van 30 cm omhoog en weer naar beneden. Soms zit er een gat in het wegdek en zou je in het riool kunnen vallen. Er zijn kraampjes langs de weg met laaghangende afdakjes, je hoofd stoten, ook een mogelijkheid. Maar beroofd worden, of ontvoerd of erger, dat kan ik mij in dit land niet voorstellen. Misschien bedoelen ze allemaal toch ‘wees voorzichtig in het verkeer’wat hier nogal onvoorspelbaar is! Wij leerden het vroeger al, tijdens een acculturatiecursus, als voorbereiding op ons verblijf hier: Er is niet veel om bang voor te zijn in Indonesië maar let op als je de weg op gaat.

Ik bleef netjes aan de kant vanochtend, daar was enorm veel te zien. In een artikel in de Flow las ik vandaag een interview met TAL BEN-SHAHAR, schrijver van ‘Gelukkiger, wat er ook gebeurt.’ Wat mij daarin het meest aansprak was de zin ‘nieuwsgierigheid naar het leven en de ander geeft betrokkenheid en verbinding en dat is goed voor je.’ Nou, ik kon mijn hart ophalen vanochtend. Bijna ieder huis waar ik langs liep heeft aan de straatkant een bedrijfje. Velen verkopen iets te eten, gefrituurde hapjes, tahu, tempe of singkong (cassave) allerlei soorten fruit en flesjes drinken. Anderen maken iets. Vanochtend zag ik een heel erf vol tegels en dacht gelijk aan Sneha die zelf de tegels voor één wand in de nieuwe badkamer gaat ontwerpen en maken. Bij de lasbedrijfjes en metaalwerkplaatsen is neef Maarten in mijn gedachten. Bij een ‘kantoorwarung’ stop ik even. Het is warm en ik kijk in de schaduw graag even naar de schriftjes in de vitrine. Ineens valt mijn oog op ‘STEMPEL.’ Wauw, dat is gaaf, ik vraag hoe lang het duurt om een naamstempel te maken. Dat kan heel snel. Als ik nu bestel zijn de stempels vanmiddag klaar. Superleuk: Annelinde, Josephine en Pieter schrijf ik op een briefje. De verkoopster checkt of ze de letters goed leest en dan gaan ze aan de slag. Blij loop ik verder. Een stempel met hun eigen naam, dat zullen de lieverds in Haarlem leuk vinden, hoop ik. Even verderop maak ik een praatje met hoveniers die in het groen aan de kant van de weg aan het snoeien zijn.

De vuilniswagen, ze bestaan hier dus toch, is een foto waard. Ook van de rommel tussen de bananenbomen maak ik een foto. Wie gaat het grote afvalprobleem in Indonesië oplossen? Ik heb familie in Flevoland die er veel verstand van heeft. Overal in de polder en een eind daar buiten staan afvalcontainers van BOSMA. Mijn moeder sprong op van haar stoel als er een vuilnisauto van het bedrijf van haar broer voorbij kwam. Ik zal het nooit vergeten, het moment dat we haar naar de begraafplaats brachten. Precies toen de stoet wilde oversteken kwam er een auto van Bosma aan. Een groet aan ma, op weg naar de hemel. Ik zou neef Wieger nu wel uit willen nodigen om wat van zijn expertise te komen delen op Java. Maar waarschijnlijk heeft hij het in Flevoland druk genoeg. Iemand anders een idee?! Dat zou tof zijn!


  • 14 September 2022 - 17:14

    Jacqueline :

    Tja waar gaat het naar toe als we alles zomaar ergens weggooien.
    Ik zat net buiten achter mijn huis bij het water, toen ik ineens een flink aantal
    boterhammen door de lucht zag vliegen: Jee je gooit toch geen brood in
    het water...., riep ik nog. Geen reactie... morgen maar es met de buren praten...
    Maar weerboeiende verslagen Jannie!

  • 14 September 2022 - 18:04

    Mieke:

    Mooi al die werkende mensen. Maakt niemand bezwaar als je een foto maakt? En altijd leuk om zomaar rond te lopen.
    Ik zag van de week dat een deel van ons plastic afval naar Indonesië verscheept wordt en dan op het strand van Bali terecht komt. Een jong Balinees meisje vond verpakkingen van Jumbo en AH en was daar terecht heel verontwaardigd over.
    Groeten aan Jan en geniet vooral!
    Mieke

  • 14 September 2022 - 23:02

    Elja:

    Lekker lopen veel kraampjes tegen komen zo herkenbaar .
    Ook een stempel met naam zo leuk om te laten maken en weg te geven .
    Ook bij onze kinderen gedaan .
    Zelfs een voor de winkel laten maken we gebruiken hem nog steeds.
    Misschien ook leuk voor de buurttuin .

  • 15 September 2022 - 09:15

    Jannie:

    Sommige mensen willen niet op de foto Mieke. Ik vraag het meestal, behalve bij de vuilnismannen, die hadden geen tijd voor een praatje. In een naaiatelier zag ik een meneer achter een hele oude singer trapnaaimachine zitten, prachtig gezicht maar die wilde beslist niet op de foto. Ook een mevrouw die aan het kroepoek bakken was, vond een foto niet nodig. Soms vragen mensen ook waarom ik een foto wil maken, dat levert dan weer leuke gesprekken op!

    Elja ik zal als we volgende week als we weer in Purwakarta zijn nog eens langs toko Adella gaan en ook voor jullie kleinkinderen een stempel bestellen!

  • 15 September 2022 - 17:29

    Willy Donker:

    Wat leuk een naamstempel! Laat er ook 1 maken voor Koning Charles….die raakte geïrriteerd door een lekkende vulpen. Het leverde wel weer grappige televisie op.
    Liefs uit Zoetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 92009

Voorgaande reizen:

01 December 2022 - 17 December 2022

Bruiloft in India ❤️

06 September 2022 - 28 September 2022

Indonesia

03 Januari 2020 - 17 Januari 2020

India

10 Juni 2019 - 10 Juni 2019

Valencia vitamines

11 Juni 2018 - 11 Juni 2018

Kiev

25 Juni 2016 - 25 Juni 2016

De Jacobsroute fietsen

13 Mei 2015 - 27 Mei 2015

ZWO reis Indonesia

20 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Japan

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Ga je mee naar Saba?!

04 April 2013 - 19 April 2013

Suriname

24 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Fietsvakantie 2011

09 Juli 2011 - 16 Juli 2011

Last minute naar Lefkas :-)

06 April 2011 - 19 April 2011

Werk vakantie naar West Java

05 Juli 2010 - 15 Juli 2010

Fietsen naar Parijs.....

13 Juli 2007 - 07 Augustus 2007

Mijn eerste reis

09 Juli 2012 - 30 November -0001

zomer 2012

Landen bezocht: