Op zoek naar grote spinnen - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu Op zoek naar grote spinnen - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Jannie - WaarBenJij.nu

Op zoek naar grote spinnen

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

15 September 2022 | Indonesië, Lembang

In de verre verte hoor ik motoren voorbij komen. Daarbovenuit klinkt het ‘Alah ahbar.’ Het is bijna 12 uur, tijd om te bidden. Hotel Sangria ligt hoog verheven boven het dagelijkse leven. Op een steile berghelling net buiten Lembang. Jan is begonnen aan een interview met een voormalige directeur van Ewindo. Hij is nu de eigenaar van ‘kebun Begonia,’ kebun = tuin. Waar in de tropen vind je begonia’s? Misschien alleen in Lembang? Vanmiddag gaan we er kijken. Ik zit op het terras bij wat eens een prachtig zwembad was. Helemaal alleen. Misschien is het hier in het weekend druk? Of heeft Lembang teveel hotels? 15 jaar geleden dronk ik hier een kopje koffie met Aletta, we gingen samen naar de Spa die nu gesloten is. Vanwege covid, nog niet opnieuw opgestart. Toen waren we onder de indruk van de grote luxe op deze plek. Het geweldige uitzicht over de vallei. Nog steeds kan ik ver kijken. Maar dichtbij zie ik afbladderende verf, gebroken tegels en roestige railingen langs de balkons. Is het dezelfde sfeer als op het kompleks pertanian waar wij woonden? Daar was het verval erger. Toch lijkt dit hotel niet te floreren.

Het is wel fijn om even in de stilte te zijn. Hoewel, stilte? De jongen die het zwembad schoonmaakt heeft net de waterval aangezet. Het water stroomt en klettert met veel lawaai via grote stenen het zwembad in. Ik maakte net een wandelingetje over het ‘natuurpad’ wat bij het hotel hoort. Annelinde vroeg mij gisteren via facetime ‘Heb je al grote spinnen gezien, oma?’ Ze waren er vroeger wel, serieus reuzenspinnen! Maar nu zie ik slechts een bijna onzichtbaar wit spinnetje op de rand van mijn IPad lopen. Toen ikvan de week op het terrein van Ewindo wandelde kronkelde er wel een mooie zilverkleurige slang vlak voor mijn voeten over het pad. Even later zag ik een slangenkopje boven water komen in een slootje. Vlinders zagen we vroeger veel, prachtige grote soms, de atlasvlinder. Was dat de titel van een boek van Aya Zikken? Ik las haar boeken graag. Op de muren van het Sangriahotel zitten prachtige tjitjaks, hagedissen. Morgen zal ik er een foto van maken.

Nu fladdert er af en toe een vlinder voorbij. Vogels zijn er meer dan toen. Mussen en zwaluwen in de lucht en de meer exotische exemplaren helaas in kooitjes. In gedachten vergelijk ik Java met Suriname. Daar vliegen allerlei soorten vogels af en aan. Vanavond ga ik zoomen, Alice in Lelydorp doet bijna altijd mee met een schrijfcafé via zoom. We zien dan bij haar de zon opkomen en horen ‘grietjebie,’ een soort koekkoek (stel ik mij voor) die haar eigen naam roept. Ik heb, zoals zo vaak, verkeerd gerekend wat de tijd betreft. Het schrijfcafé plande ik van 16-18 uur Nederlandse tijd. Beetje dom, dan is het hier 21.00 uur ‘s avonds en aardedonker. Niets te zien van palm of bananenbomen of een opkomende of ondergaande zon. Sorry beste schrijfsters. Misschien kunnen we volgende week nog een keer zoomen, gewoon van 10-12 uur! Dan is het hier 5 uren later, midden op de dag. Eerst maar eens kijken wie er vanavond naar mijn schrijfcafeetje in hotel Sangria komt! Selamat datang [e-1f33a]

• 15 September 2022 - 17:24

Willy Donker:

Ik geniet van je verhalen. Veel plezier met je schrijfcafeetje online. Lieve groet uit Zoetje

• 15 September 2022 - 18:10

Jacqueline :

Ha Jannie
    Weer n mooi verhaal... ook de natuur op Java is dus kwetsbaar en
    veranderd door ons toedoen... zo jammer..
    Maar gelukkig zijn er nog vogels!
    Tot morgen!

• 15 September 2022 - 21:38

Annette:

Ik geniet van je verhalen Jannie! Leuk zoals je telkens verschillende aspecten belicht. Dank je wel!

• 15 September 2022 - 22:59

Elja:

Ach ja die vogeltjes in kooitjes die brachten toch geluk?
    Vlinders altijd mooi
    Haha die tijd anders echt iets voor jou.
    Hier word het nu kouder
    Zelfs een beetje herfstachtig.
    Elja

• 17 September 2022 - 12:25

Tiny Brunott:

Dank voor het mooie verhaal ook beetje eng al die beestjes?! Liefs Tiny zit nu op snelweg Brussel naar huis liefs tiny